به گزارش اکوایران؛ بازار سهام بیشتر تابستان امسال را پس از اصلاح روند صعودی اردیبهشت ماه، در رکود معاملاتی به سر برد. بازار سهام در شهریور ماه امسال شاهد کاهش رکود معاملاتی شد و شاخص‌های سهامی روندی صعودی را آغاز کردند اما با تشدید ضعف چشم‌اندازها در بازار سهام، این روند صعودی تداوم نداشت و پس از رشد چند پله‌ای شاخص کل بار دیگر با رکود معاملات مواجه شدیم.

شروع پاییز با شروع سیگنال‌های مثبت بنیادی به بازار سهام همراه شد و تحلیلگران معتقد بودند که صورت‌های مالی نیم ساله شرکت‌ها می‌تواند حامی جدی شاخص کل به شمار رود. با این وجود شروع درگیری‌های نظامی در منطقه موجب رشد شدید ریسک سیاسی بازار سهام شد و خریداران ترجیح دادند سیگنال‌های مثبت را نادیده گرفته و در تصمیمات خود تأمل بیشتری داشته باشند.

بازار سهام با تجمیع سیگنال‌های مثبتی همچون افزایش قیمت حامل‌های انرژی و فلزات در بازار‌های جهانی، خبر افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بسته حمایتی سازمان بورس برای شاخص کل و گزارش عملکرد مهر و آبان شرکت‌ها همچنان شاهد بی‌میلی فعالان بازار نسبت به خرید سهام بود.

فنر شاخص کل در رفت!

شاخص کل بورس تهران که نیمه اول فصل پاییز در اسارت رکود معاملاتی بود؛ نیمه دوم پاییز را با رشد تراز قابل توجهی پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس تهران در اواخر نیمه اول پاییز امسال تراز 1 میلیون و 950 هزار واحدی را نیز تجربه کرد اما در آذر ماه تراز شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 170 هزار واحدی نیز بالا آمد. رشد 12 درصدی شاخص کل در 28 روز معاملاتی به سهامداران نشان داد که سیگنال‌های مثبت روی‌هم انباشته شده بازار سهام مهلت تخلیه یافتن و فنر جمع شده در نیمه اول پاییز در رفته است.

واگرایی دلار و طلا از بین رفته؟

020924

شروع چهارمین هفته آذر ماه برای فعالان بازار سهام با نگرانی شدید همراه است. آمار معاملات نشان می‌دهد که با رسیدن شاخص کل به سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی، تأثیر سیگنال‌های مثبت بر شاخص کل تخلیه شده و بورس تهران به سمت رکود معاملاتی حرکت می‌کند. احتمال کاهش ارزش معاملات خرد و تداوم معاملات سهامی روزانه در سطح کمتر از 5 همتی ارزش معاملات خرد باعث شده تا در سومین هفته آذر ماه شاهد خروج پول حقیقی از سهام و ورود پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت باشیم. در هفته سوم آذر ماه متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 30 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 5 هزار و 287 میلیارد تومانی پایین آمد و در این هفته بار دیگر خالص جریان پول حقیقی منفی شد و شاهد خروج 855 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم.

موج گرانی در رینگ فولاد ادامه‌دار می‌شود؟