به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه چهارم مرداد 1402، شاخص کل بورس تهران هزار و 369 واحد معادل 0.07 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 528 واحد رسید. 

شاخص کل هم وزن بورس اما با افزایش 449 واحدی در رقم 711 هزار و 243 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس نیز با افت 127 واحدی به رقم 26 هزار و 508 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 22 واحد به سطح 130 هزار و 297 واحد رسید. 

خالص جریان پول حقیقی منفی شد!

روز چهار‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 70 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

امروز نماد گلدیرا بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 39.9 میلیارد تومان بود. پس از گلدیرا، نمادهای وبملت، بپاس و خدیزل بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثفارس، خودرو و ولصنم اختصاص داشت.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۶_۱۳-۳۰-۲۰

در جریان معاملات امروز بیشترین ورود جریان پول حقیقی به صنایع انبوه‌سازی و فرآورده‌های نفتی تعلق گرفت. بیشترین خروج پول حقیقی نیز از صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و فلزات اساسی صورت گرفت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ بورس و فرابورس

امروز نمادهای تاپیکو، اخابر و خودرو نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل حکشتی، فولاد و شبندر از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای دی، شپاس و توریل بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای شگویا، آریا و خدیزل بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شپنا و شهردر رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، نیان و عالیس بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 701 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 973 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۶_۱۳-۳۲-۵۵

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 300 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات چهارشنبه، 86 نماد صف خرید داشتند و 43 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 45 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 400 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 7 درصدی به 467 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

image_13400