به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در هفته‌های اخیر با رشد نوسانات روزانه شاخص‌های آماری مواجه بوده است. افزایش نوسانات بازارسهام در حالی به ثبت رسیده است که رکود شدیدی بر جو معاملات سهامی حاکم بود و برآیند جریان پول حقیقی حکایت از خروج 30 هزار میلیارد تومان پول حقیقی بعد از ثبت سقف 2 میلیون و 530 هزار واحدی دارد.

زیان 2 هزار و 277 همتی با سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم

شرایط رکودی و ریزش‌های سنگین شاخص کل بورس تهران دستآورد سیاست‌گذاری‌های مالی دستوری برای صنایع بورسی بوده است. کسری بودجه دولت در این سال‌ها موجب شده تا تورم دو رقمی اقتصاد کشور را دچار بی‌ثباتی شدیدی کند. بی‌ثباتی اقتصادی نیز یکی از موانع اصلی برای رشد یک اقتصاد و ورود سرمایه به تولید محسوب می‌شود.

حال با وجود راهکار‌ها و سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی متعددی برای کاهش کسری بودجه و ایستادگی در برابر تورم، دولت سیزدهم تغزیه از سود شرکت‌های خصوصی و دولتی را در دستور کار قرار داده است. یکی از نمونه‌های بارز استفاده از سود شرکت‌ها افزایش نرخ گاز صنایع بود که حاشیه سود صنایع را به شدت تحت تأثیر قرار داد و حتی تولید برخی از محصولات پتروشیمی را به دلیل شکل‌گرفتن حاشیه سود منفی متوقف کرد.

کاهش 77 درصدی سهم ارزش معاملات از ارزش بازار سهام

افزایش نرخ گاز صنایع به قیمتی نزدیک به چهار برابر قیمت جهانی در کشور‌ چهارم تولید کننده گاز در جهان، در حالی رخ داده است که قیمت بنزین همچنان نزدیک به یک بیستم قیمت جهانی است. حال با گذشت 56 روز معاملاتی از سقف تاریخی شاخص کل، ارزش بازاری بورس تهران از 9 هزار و 370 هزار میلیارد تومان با کاهش 2 هزار و 277 هزار میلیارد تومانی به 7 هزار و 93 میلیارد تومان کاهش یافته است. ریزش 24 درصدی ارزش بازار بورس تهران در این 55 روز معاملاتی حکایت از آسیب سیاست‌گذاری‌ها در زمینه صنایع بورسی دارد.

افزایش نوسانات با تداوم رکود معاملاتی

بورس تهران با شروع اصلاح روند شاخص کل شاهد افزایش شدت نوسانات تا انتهای اردیبهشت ماه بود. رکود معاملاتی شدید با آغاز خرداد 1402 تشدید شد. افت ارزش معاملات خرد روزانه از شدت نوسانات شاخص‌های آماری کاست و حتی خالص جریان پول حقیقی نیز با کاهش تحرک مواجه شد. با گذشت یک ماه و نیم از ابتدای خرداد ماه، صبر کد‌های حقیقی برای بازگشت شاخص کل پایان یافت و خروج سنگین سرمایه حقیقی در معاملات روزانه موجب تشدید نوسانات منفی شد.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۵_۱۷-۵۹-۱۰

تشدید نوسانات منفی در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل هم‌وزن تمایل ریزشی بیشتری به نسبت شاخص کل بورس تهران داشته است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای تیر ماه امسال افت تراز 4.7 درصدی را تجربه کرده است؛ درحالی که شاخص کل هم‌وزن بورس با ریزش 7.9 درصدی تراز خود مواجه بوده است.

انقلاب کریپتوها در بازار مالی