به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد و 4 هزار و 847 واحد پایین آمد. همچنین 266 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 16 هزار و 700 واحد سقوط کرد و خروج سرمایه نیز ادامه داشت که رقم آن 347 میلیارد تومان بود. روز سه‌شنبه شاخص 4 هزار و 31 واحد افت کرد و 258 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

روز چهار‌شنبه شاخص کل 8 هزار و 722 واحد رشد کرد اما برای هفدهمین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 4 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 16 هزار و 105 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.7 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 12 هزار و 763 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.7 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 875 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 219 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 9 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 350 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 482 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 4 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در این هفته در مجموع به روند نزولی خود ادامه داد. به نظر می‌رسد بازار همچنان نسبت به چشم انداز آینده بورس بدبین است. در عین حال، با عقب ماندن بازار سرمایه از بازار دارایی‌ها، سرمایه گذاری در دیگر بازارها جذابیت بیشتری پیدا کرده است. برخی از ناظران نیز نرخ بهره بالا و اوراق با نرخ 30 درصد را یکی از عوامل تداوم خروج سرمایه از بورس تهران می‌دانند. در واقع این ناظران معتقدند سیاست گذاری دولت موجب تداوم روند نزولی بازار است. از این رو بسیاری از سهامداران نسبت به سیاست گذاری دولت معترضند. در شبکه‌های اجتماعی نیز همواره شاهد اعتراض سهامداران و انتقاد آنان نسبت به دولت هستیم. گروهی نیز معتقدند مداخلات دولت در بازارها با هدف پوشش کسری بودجه است و دولت تلاشی برای افزایش رقابت و افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد نمی‌کند. 

021209