به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران دوگانه بود. در دو روز ابتدایی نزول کرد و در سه روز بعدی صعود کرد. با این تفاوت که ریزش شاخص بیشتر از رشد آن بود. 

در روز شنبه شاخص کل 16 هزار و 864 واحد پایین آمد و 597 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 51 هزار و 609 واحد افت کرد و هزار و 173 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 4 هزار و 470 واحد بالا آمد و 455 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 8 هزار و 451 واحد رشد کرد و خروج پول به 300 میلیون تومان کاهش یافت

چهار‌شنبه شاخص کل برای سومین روز رشد کرد اما همچنان میزان رشد آن کم بود. شاخص 5 هزار و 891 واحد صعود کرد و 67 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 49 هزار و 843 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.4 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 25 هزار و 567 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3.6 درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 185 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 410 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 5 درصدی داشته است. 

در مجموع کل هفته 2 هزار و 292 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 458 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد 138 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در روز چهارشنبه توانست برای سومین روز صعود کند اما در مقابل شانزدهمین روز خروج پول حقیقی ثبت شد. 

تحلیل‌گران خوشبین معتقدند توقف نزول شاخص و رشد آن نشانه حمایت در مرز 2 میلیون واحدی است و از این رهگذر معتقدند شاخص به زیر این مرز سقوط نخواهد کرد. از سوی دیگر تحلیلگران بدبین تداوم روند خروج سرمایه از بورس و افزایش ریسک‌های سیسستماتیک را نشانه‌ای از امکان نزول شاخص در هفته پیش رو می‌دانند. 

در روزهای اخیر تمامی توجهات به غرب خاورمیانه است. جایی که تحلیلگران معتقدند تحولات به سمتی خواهد رفت که توازن قوا را در منطقه تغییر خواهد داد. از این رو، اثر این تحولات بر ایران می‌تواند بر بازارها مؤثر باشد. انتظارات و نگرش سرمایه گذاران در تحولات قیمتی نمود پیدا می‌کند و در واقع قیمت‌ها بیانگر چکیده اطلاعات موجود در بازارها است. در این چارچوب، گروهی از تحلیل‌گران معتقدند مداخلات سیاست گذار انتقال اطلاعات را با اختلال مواجه می‌کند و سیاست گذار باید اجازه دهد تغییرات قیمتی رخ دهد. در مقابل گروهی دیگر معتقدند سیاست گذار پولی باید از ارزش پول ملی حفاظت کند و نهاد ناظر بازار سرمایه نیز باید از سرمایه گذاران خرد حمایت کند و با سیاست گذاری مناسب بازار را از رکود خارج کند. با این همه، بورس تهران فعلا در رکود معاملاتی به سر می‌برد و حجم معاملات در سطح پایینی قرار دارد و با توجه به وضعیت روزهای گذشته نشانه‌ای از شکل‌گیری رونق در بازار دیده نمی‌شود.