به گزارش اکوایران ظرف سومین هفته از اسفند ماه امسال منتهی به روز جمعه هجدهم این ماه بالغ بر یک میلیون 203 هزار تن سیمان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد.

معامله 78 درصد سیمان

بررسی داده‌های رینگ صنعتی بورس کالای ایران از عرضه بالغ بر یک میلیون و 530 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته منتهی به روز جمعه هجدهم اسفند ماه حکایت دارد. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 577 هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک میلیون و 203 هزار تن سیمان از رینگ فیزیکی بورس کالا انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی 78 درصد سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد.

در شرایطی که افزایش انتظارات تورمی و صعود نرخ ارز به کانال قیمتی 60 هزار تومان ظرف هفته اخیر باعث شد تا اغلب رینگ‌های کالایی با رقابت قیمتی هیجانی مواجه باشد، اما معاملات رینگ سیمان در آرامش باقی ماند. تطابق عرضه و تقاضا در معاملات سیمان کشور و کاهش فعالیت ساخت‌وساز در بخش مسکن کشور باعث شد تا رینگ سیمان خلاف سایر بازارها همچنان در آرامش باقی بماند.

 در عین حال سیمان محصولی سنگین بوده و این ویژگی باعث می‌شود تا صادرات آن هزینه‌بر باشد. بنابراین صعود نرخ ارز، تمایل برای خرید سیمان و صادرات آن را نیز افزایش نمی‌دهد. به این ترتیب تنها با برقراری تعادل عرضه و تقاضا، رینگ سیمان برخلاف سایر بازارهای کالایی در آرامش باقی ماند.

عرضه در بازه سالانه 14 درصد رشد کرد

از ابتدای امسال تا هفته منتهی به روز جمعه یازدهم اسفند ماه بالغ بر 60 میلیون و 205 هزار تن سیمان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این رقم حدود 14.2 درصد بالاتر از میزان فروش این محصول در بازه زمانی مشابه ظرف سال 1401 بود. افزایش حجم عرضه‌ها، به رشد حجم معاملات در رینگ سیمان کشور انجامید.

همچنین ارزش معاملات رینگ سیمان از ابتدای امسال تا هفته منتهی به روز جمعه یازدهم این ماه از 552 هزار میلیارد ریال عبور کرد که این رقم نسبت به ارزش معاملات این بازار طی بازه زمانی مشابه در سال قبل جهشی 60 درصدی داشت. رشد قیمت پایه سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از سویی زمینه‌ساز آن شد که ارزش معاملات این بازار افزایشی شود و از سوی دیگر بر تمایل شرکت‌های سیمانی برای تولید محصول بیشتر افزود. به این ترتیب اصلاح قیمت پایه سیمان، باعث شد تا این بخش از تولیدکنندگان ظرف امسال وضعیت بهتری داشته باشند و این موضوع خود را در بهبود تولید و عرضه این محصول در رینگ فیزیکی  نمایان کرد.