به گزارش اکوایران، در حالی سال 1402 به پایان رسید که واحدهای تولیدکننده سیمان در کشور ظرف این زمان با بهبود عملکرد تولیدی مواجه شدند و این موضوع به افزایش حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران انجامید. تامین بهتر برق نسبت به سال 1401 از سویی زمینه‌ساز آن شد که واحدهای سیمانی ظرف روزهای بیشتری از سال نسبت به تولید محصول اقدام کنند، از سوی دیگر رشد قیمت پایه نیز مزید بر علت شد تا تولید سیمان در کشور سودآورتر شود و این موضوع نیز بر انگیزه تولید بیشتر افزود. در کنار موارد یاد شده، عرضه سیمان در رینگ فیزیکی فرصتی را فراهم کرد که تولیدکننده مستقیم از منفعت رشد قیمت‌های پایه بهره‌مند شود.

عرضه داوطلبانه سیمان در رینگ فیزیکی

بررسی داده‌های رینگ صنعتی بورس کالای ایران از فروش حدود 63 میلیون تن سیمان از این بازار ظرف سال 1402 حکایت دارد؛ این رقم نسبت به میزان معامله این محصول ظرف سال 1401 رشدی حدود 13 درصدی داشت. البته بخشی از این رشد حم معاملات به رونق گرفتن معاملات سیمان در رینگ فیزیکی ظرف یک سال اخیر بازمی‌گردد. عرضه سیمان در رینگ فیزیکی کشور از خرداد سال 1401 آغاز شد.

در حالی که الزام سیاست‌گذار برای عرضه محصول تولیدی در بورس کالا، واحدهای صنعتی نظیر فولادسازان یا پتروشیمی‌ها را برای انجام معامله از طریق این بستر مجاب کرده است؛ صنعت سیمان کشور بدون الزام و به صورت داوطلبانه نسبت به عرضه محصولات تولیدی خود در رینگ فیزیکی بورس کالا اقدام کرد. تولیدکنندگان این محصول برای رهایی از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد بازاری شفاف برای فروش محصولات تولیدی خود نسبت به عرضه داوطلبانه در رینگ فیزیکی بورس کالا اقدام کرده‌اند.

عرضه داخلی قوی‌تر از صادرات

در حالی ظرف سال 1403 حدود 63 میلیون تن سیمان از طریق رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد که ظرفیت ایجاد شده در این صنعت از 90 میلیون تن فرارتر رفته است. به این ترتیب ظرف این سال حدود 70 درصد از ظرفیت اسمی صنعت سیمان روانه رینگ صنعتی کشور شد. بخشی از محصولات تولیدی این صنعت نیز صادر شد که البته با توجه به دشوار بودن صادرات سیمان این رقم محدود بود. هزینه بالای حمل و ارزش افزوده نسبتا پایین مانعی جدی در مقابل صادرات سیمان است. در مجموع با احتساب فروش داخلی و صادراتی کمتر از 80 درصد ظرفیت صنعت سیمان در کشور فعال است.

جهش 56 درصدی ارزش معاملات

ارزش معاملات سیمان از رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف سال 1402 از 579 هزار میلیارد ریال عبور کرد؛ این رقم 56.3 درصد بیش از ارزش معاملات سیمان در سال 1401 بود. به این ترتیب در حالی ظرف سال 1402 برابر 12.9 درصد بر حجم فروش سیمان از طریق رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شد، ارزش معاملات این محصول با رشدی 56.3 درصدی مواجه شد. این موضوع نتیجه رشد قیمت‌های پایه در این سال بود.