به گزارش اکوایران، صنعت انبوه‌سازی یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت انبوه‌سازی بازار سهام در سال 1402 بیشترین بازدهی را در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش 65.4 درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 نیز نزدیک به 71 درصد رشد کرده بود. صنعت انبوه‌سازی در سال 1402 بیش از 2 هزار و 155 میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است.

آخرین میهمان ضیافت شاخص کل!

یکی از نکات مهم برای نوسان‌گیری حداکثری در روندهای صعودی شاخص کل، شناخت زمان ورود و خروج به سهم‌های هر صنعت است. به عنوان مثال، شاخص صنعت خودرو به عنوان شاخص پیشتاز در روند‌های صعودی در بین فعالان قدیمی بازار سهام شناخته می‌شود.

روند صعودی فروردین و اردیبهشت بازار سهام در سال گذشته برای شاخص صنعت انبوه‌سازی دیرتر از سایر صنایع آغاز شد. نسبت شاخص صنعت انبوه‌سازی به شاخص کل در اوایل اردیبهشت ماه صعودی شد؛ در حالی که برخی از صنایع در این تاریخ با کاهش این نسبت مواجه بودند. روند این نسبت در دوساله گذشته نشان می‌دهد که فعالان بازار سهام در آخرین موج صعودی هر روند افزایشی، وارد صنعت انبوه‌سازی می‌شوند.

جای خالی سرمایه‌گذاران در صنعت برق/ کمبود برق در تابستان گران تمام می‌شود

 نسبت ارزش معاملات صنعت انبوه‌سازی نسبت به معاملات سهامی کل بازار نیز بیانگر این روند است. این نسبت نیز در انتهای روند صعودی دو ماهه ابتدایی سال 1402 شدیداً افزایشی شد و در روند بهمن ماه نیز با همین شرایط تکرار شد.

030111

چالش‌های صنعت انبوه‌سازی بورس تهران کمتر از دیگر صنایع اصلی بازار سهام است. این مسئله موجب کاهش ریسک سیستماتیک اوراق سهام این صنعت شده و در کنار بازدهی قابل توجهی که داشته؛ به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. از سوی دیگر افزایش تراز شاخص صنعت سیمان در کنار تورم مسکن بخشی ازچشم‌انداز این صنعت را تبیین می‌کند. با این تفاسیر، توجه به افزایش تراز شدید این صنعت در سال قبل و احتمال اصلاح زمانی نیز نباید فراموش شود. 

بحران تأمین گاز صنایع در دومین کشور دارنده منابع گازی جهان