به گزارش اکوایران شاخص مدیران خرید صنعتی چین با بیشترین سرعت ظرف 13 ماه سال گذشته رشد یافت و به 50.9 واحد رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص ظرف 11 ماه گذشته بود. امیدواری به رشد صادرات و داده‌های بهتر از انتظار خرده‌فروشی در چین بیانگر آن است که چینی‌ها با قدرت به مسیر رشد در 2024 بازگشته‌اند.

کاهش هزینه، تولید را توجیه‌پذیر کرد

بررسی داده PMI رسمی چین نشان داد که سفارشات کالا از سوی تولیدکنندگان چینی در سال 2023 شتاب گرفته است؛ این در حالی بود که تقاضای خارجی نیز در این بازه زمانی افزایش یافت و میزان سفارشات صادراتی جدید را به بالاترین سطح خود از فوریه 2023 رساند. کاهش هزینه مواد اولیه در بازارهای جهانی بر عزم تولیدکنندگان چینی برای ثبت سفارش در ماه مارس افزود.

اعتماد کسب و کارها به بهبود شرایط ظرف هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ اخبار خوبی نظیر کاهش هزینه‌های ورودی منتشر شد؛ این موضوع عزم تولیدکنندگان چینی برای ثبت سفارش مواد اولیه را افزایش داد.

وانگ ژ، اقتصاددان ارشد در گروه کایکسین اینسایت، گفت: کاهش قیمت مواد خام هزینه‌های تولید را برای صنایع کاهش داد و آزادی عمل آنها برای کاهش قیمت‌ها را در میانه رقابت شدید در بازارها را فراهم کرد. اگرچه تولیدکنندگان چینی با پیش‌بینی بهبود شرایط ظرف سال جاری، بر میزان واردات مواد اولیه افزودهد اما در خصوص جذب نیروهای جدید محتاط بودند، به این ترتیب زیرشاخه جذب نیرو در شاخص مدیران خرید تولید چین برای ماه مارس منفی باقی ماند.

تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی نیاز به حمایت بالاتر دارد

موسسه سیتی هفته گذشته پیش‌بینی خود را برای رشد چین در سال 2024 را از 4.6 درصد به 5 درصد افزایش داد. این در حالی است که چینی‌ها در نشست کنگره خلق چین که ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس برگزار شد نیز رشد اقتصادی 5 درصدی را هدفگذاری کرده بودند. لی کیانگ نخست‌وزیر چین در نشست سالانه پارلمان این کشور در ماه مارس، هدف رشد اقتصادی 5 درصدی را اعلام کرد که به عقیده‌ بسیاری از فعالان بازار این رقم چندان بلندپروازانه نبود و باعث ناامیدی فعالان بازارهای کالایی شد.

با این وجود تحلیلگران معتقدند، چینی‌ها برای تحقق همین رشد اقتصاد 5 درصدی نیز باید محرک‌های بیشتری را به کار گیرند. چین در سال 2022 رشد اقتصادی 5.2 درصدی را محقق کرد، اما تحقق این رشد بر پایه رشد اقتصادی ضعیف چین در 2022 بود، این در حالی است که چینی‌ها در این سال از این فاکتور برخوردار نبوده و بنابراین برای تحقق رشد اقتصادی مد نظر خود نیاز به تحریک بیشتر اقتصاد دارند.

در عین حال رکود عمیق در بخش املاک همچنان یک مشکل عمده برای اقتصاد چین است و به نظر می‌رسد دولت این کشور برای عبور از آن نیاز به اعمال محرک‌های بیشتر اقتصادی دارد.