به گزارش اکوایران سطح 50 واحدی در شاخص مدیران خرید، مرز سنجش رکود و رونق در هر بخشی است. داده‌های رسمی چین از شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور از آن حکایت دارد که از اکتبر سال گذشته تا فوریه 2024 یعنی برای 5  ماه متوالی، اقتصاد چین در بخش تولید با رکود مواجه بوده است. در این شرایط تحللیگران برای ماه مارس نیز پیش‌بینی استمرار وضعیت رکود در بخش تولید یعنی شاخص مدیران خرید 49.9 واحدی را دارند.

بهبود شاخص مدیران خرید رسمی چین

شاخص مدیران خرید رسمی چین برای ماه مارس ظرف روز سی‌ام این ماه منتشر می‌شود، اما تحللیگران شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای این ماه را برابر 49.9 واحد پیش‌بینی کرده‌اند. اگرچه این رقم فاصله محدودی با مرز 50 واحد یعنی مرز سنجش رکود و رونق دارد، اما این رقم نسبت به میزان این شاخص در ماه‌های قبل بهبود یافته و در صورت تحقق این پیش‌بینی مثبت فعالان بازارهای کالایی به عبور گام به گام چین از رکود امیدوار می‌شوند.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه ژانویه امسال برابر 49.2 واحد و برای ماه فوریه برابر 49.1 واحد اعلام شد. البته بخشی از این کاهش تمایل به خرید نتیجه تعطیلات ظرف سال نوی میلادی و در ادامه سال نوی چینی بود که امسال سال نوی چینی مصادف با ماه فوریه بود. به شکل سنتی انتظار می‌رود که بر میزان فعالیت صنایع در ماه مارس افزوده شود و در واقع اقتصاد چین در سومی ماه از سال توی میلادی از رکود فاصله بگیرد.

کمترین رکود شاخص مدیران خرید چین

کمترین شاخص مدیران خرید رسمی چین ا ززمان ثبت این داده از سال 2005 مربوط به ماه فوریه 2020 و در پی شیوع کرونا در این کشور و انجام قرنطینه سختگیرانه به ثبت رسید. در این زمان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برابر 35.7 واحد اعلام شد. محدودیت قرنطینه کرونایی از سویی خرید مواد اولیه را دشوار کرد و با کاهش مواجه کرد؛ از سوی دیگر واحدهای صنعتی چین در این زمان برای مهار کرونا ملزم به تعطیل کردن عمده فعالیت‌های تولیدی خود شدند و این موضوع نیز به رکود در بخش تولید دامن زد.