به گزارش اکوایران، پس از رشد شاخص‌های بورس در اولین روزهای کاری سال 1403، در هفته اخیر که به واسطه تعطیلی روزهای 12 و 13 فروردین تنها سه روز کاری داشت در مجموع روند نزولی داشت. 

در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران اندکی افت کرد و 260 واحد پایین آمد. همچنین 34 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

روز سه‌شنبه شاخص 15 هزار و 726 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 554 میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه شاخص کل 5 هزار و 642 واحد رشد کرد اما شاخص هم وزن 128 واحد پایین آمد. همچنین 284 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 10 هزار و 480 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.46 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 743 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.4 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 872 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 291 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 411 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 63 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 13 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در حوالی نیمه کانال 2.2 میلیونی نوسان کرد و در روز چهارشنبه نیز به بالای این مرز برگشت. در این میان برخی از ناظران معتقدند ریزش شاخص در هفته پیش متأثر از حمله نظامی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در سوریه بوده و با فروکش کردن تنش‌ها بازار سهام به مسیر صعودی که در روزهای ابتدایی سال جدید شکل گرفته بود، برخواهد گشت. 

همزمان در بازارهای دارایی موازی قیمت‌ها روند صعودی پیدا کرده است. به نظر می‌رسد تورم انتظاری همچنان رو به رشد است. همواره در چنین شرایطی سوال این است که قیمت سهام می‌تواند با تورم همساز شود یا نه. تحلیل گران بنیادی معتقدند قیمت سهام در نهایت به ارزش ذاتی همگرا خواهد شد و تورم نیز در عملیات شرکت‌ها منعکس خواهد شد. بنابراین این تحلیل‌گران به معامله گران و سهامداران توصیه می‌کنند به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه داشته باشند. 

030115