به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 19 خرداد- به روند بازار سهام در روز چهار‌شنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل افت 6 هزار و 160 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 499  واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس  110 واحد ریزش کرد و شاخص هم وزن فرابورس 996 واحد کاهش پیدا کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران (ختراک)، شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) و شرکت تامین ماسه ریخته گری (کماسه) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فولاد شاهرود (فرود)، شرکت بهمن دیزل (خدیزل) و شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد (پیزد) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای فلوله (شرکت لوله و ماشین سازی ایران)، فاذر (شرکت صنایع آذر آب) و کاما (شرکت باما) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع مادیران (مادیرا)، شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا (سجام) و شرکت پگاه فارس (غفارس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خرید داشتند و 362 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 177 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 39 درصدی به 577 میلیارد تومان رسید.

030318

پیش بینی بورس امروز 

پس از رشد شاخص در روز شنبه، شاخص کل روزهای یکشنبه و چهارشنبه ریزش کرد. افت بازار در دو روز پایانی در حالی است که محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان قیمت سهام پابرجا بود.

چهارشنبه شاخص با پیشرانی نمادهای وامید، فولاد، شبندر، فملی، شپنا و شتران بیش از 6 هزار واحد پایین آمد.

 همچنین روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم که رقم آن 221 میلیارد تومان بود. نماد فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و پس از فولاد، نمادهای شپنا، بوعلی، فملی و شستا در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نمادهای فزر، شرانل، خودرو، وتجارت و خساپا بیشترین ورود سرمایه حقیقی را ثبت کردند. 

روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 13 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 255 میلیارد تومان رسید تا همچنان ارزش معاملات خرد سهام در ارقام پایینی قرار بگیرد.

بنابراین، بازار همچنان با رکود معاملاتی مواجه است و همزمان با آن خروج سرمایه نیز ادامه داد. ناظران نسبت به خروج سرمایه و رفتن آن به سمت بازارهای غیر رسمی ابراز نگرانی می‌کنند اما به نظر می‌رسد خروج سرمایه در واقع واکنش منطقی فعالان اقتصادی نسبت به سیاست‌های دولت است. دولت در سال‌ها اخیر سعی کرده برای پوشش کسری بودجه مالیات بیشتری از بخش‌های مختلف اقتصادی بگیرد و همچنین نتوانسته مانع رشد بی‌اعتمادی به بازار سرمایه شود. در چنین شرایطی کوچ سرمایه‌ها به خارج از کشور و یا به بازارهایی مثل رمزارزها که خارج از کنترل دولت است افزایش یافته است. در مقابل دولت بارها اعلام کرده که سیاستش تخصیص منابع به بخش‌های تولیدی است اما از این نکته غافل است که خلق نقدینگی برای اعطای تسهیلات به تورم بیشتر و قوام جایگاه تقسیم کننده رانت برای دولت منجر شده است. 

حال که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت چهاردهم هستیم، این امید وجود دارد که نگاه تک بخشی و تک ساحتی به بخش‌های گوناگون اقتصاد کنار گذاشته شود و دولت نگاهی کلان و بلندمدت به اقتصاد ایران داشته باشد، سیاست گذاری در هر بخش آثار گوناگون کوتاه مدت و بلندمدت در دیگر بخش‌ها دارد. 

با این همه، در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بخشی از معامله گران تا تشکیل کابینه چهاردهم منتظر خواهند ماند و نمی‌توان در انتظار تشکیل یک روند در بورس تهران بود.