به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز دوشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات حوالی 5400 میلیارد تومان قرار گرفته که البته نمی‌توان روی آن حساب باز کرد چرا که همچنان در محدوده‌های ضعیفی قرار دارد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز در این فاصله با رشد بیش از 14 هزار واحدی کار راتمام کرد و روی عدد 2 میلیون و 65 هزار واحدی ایستاد تا بازدهی مثبتی را برای این هفته ثبت کرده باشد.

فلزات اساسی با 151 میلیادر تومان در رتبه اول برترین گروه های صنعتی از نظر ارزش معاملاتی بود و بعد از آن گروه خودرویی  که تعداد زیادی از نمادهای آن در صف خرید قرار داشت با ارزش معاملاتی 146 میلیارد تومانی در جایگاه دوم جای گرفت. گروه بانکی های نیز که مدتی است مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته‌اند و با انتشار گزارش‌های مالی نسبتا خوبی خریدارانی را به سمت خود می کشانند بیش از 144 میلیارد تومان ارزش معاملاتی در روز دوشنبه به خود اختصاص داد.

دلار نیمایی در بازار روز دوشنبه عدد 42950 تومانی را به خود گرفت و چیزی برای رسیدن به عدد 43 هزار تومان نمانده است دلاردر بازار آزاد نیز ارقامی بیش از 61 هرا تومان را به خود گرفت و رقم سکه نیز بیش از 41 میلیون و 500 هزار تومان شد . اهالی بازار سرمایه زمزه هایی را در بین خود دست به دست می چرخانند که گویی نتیجه انتخابات 8 تیر ماه 1403 را پیش‌بینی کرده‌اند و یا پول بزرگ از نتیجه انتخابات خبر دارد! این در حالی است آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات سال جاری نیز برگزار شد که خالی از حواشی نیز نبوده است.

بانک مرکزی نیز همچنان در حال مداخله در بازار اسناد خزانه است و نرخ اخزا نیز به محدوده های 28 تا 29 درصدی رسیده است و همچنین صندوق های اهرمی در بازار روز دوشنبه در صف خرید سنگین قرار بگیرند.

اما هنوز بازار رنگ مثبتی به خود نگرفته است محمدامین قهرمانی، معاون پذیرش بورس تهران از آمادگی ۵ شرکت برای عرضه اولیه در بورس تهران خبر داد . در وضعیت فعلی ارزش‌گذاری ۲ شرکت انجام شده و با توجه به اجرای اقدامات مربوطه این شرکت‌ها از آمادگی لازم برای عرضه در بورس برخوردارند. به گفته معاون پذیرش بورس تهران، اکنون تعداد ۲۰ شرکت در حال انجام اقدامات لازم برای درج نماد هستند. این در حالی است که در هفته جاری دو صندوق جدید دربازار پذیره نویسی شدند.

علی خانی رئیس اداره نظارت بر ناشران شیمیایی و غذایی سازمان بورس طی نامه‌ای به مدیران عامل ۶ پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز، لاوان، شیراز و بندر عباس، اعلام کرد: با توجه به نامه ۲ تیر سال ۱۴۰۲ معاون اول رئیس جمهور در خصوص مصوبه ۲۷ خرداد هیات وزیران در راستای پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده‌های اصلی در اجرای مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ناشران ثبت شده نزد سازمان، ضروری است مراتب به همراه آثار مالی مربوطه به نحو مقتضی افشا شود. در همین راستا نماد شتران سود خود را تعدیل کرد و  از رقم 57 ریالی قبلی به عدد 117 ریال افزایش داد. همچنین نماد شراز رقم سودخالص به ازای هر سهم را به عدد 406 ریال رساند. شبندر نیز رقم 2167 ریالی را اعلام کرده است. و به همین ترتیب شبریز 2411 ریال و شپنا 4700 ریال تعدیل نرخ سود به ازای هر سهم را اعلام کرده اند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز دوشنبه با رشد 14 هزار واحدی همراه شد و عدد شاخص به محدوده های 2 میلیون و 65 هزار واحدی رسید این موضوع را اهالی بازار از چند جهت مورد بررسی قرار می‌دهند . احتمال پیش‌بینی ریاست جمهوری در کنار تعدیلاتی که 6 شرکت پالایشی ملزم به اجرا آن شده است از جمله مواردی است که بازار به آن توجه دارد. اما از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از افت فاجعه بار خود از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون سیگنال‌هایی را مبنی بر رشد نشان می‌دهد که این موارد خیلی در شرایط کنونی و در این روز های حساس سیاسی کشور کمی پر ریسک است. 

بازار مدت زمانی است که این وضعیت را تحمل کرده است و به نظر می سرد که به روزهای پایان بلاتکلیفی در بازار نزدیک می‌شویم و بازار با بازگشایی دامنه نوسان خود در هفته آیند مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

کل