به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل  ریزش کرد. شاخص کل 23 هزار و 110 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 10 هزار و 410 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  438 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 3 هزار و 796 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت شهد ایران (غشهد)، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس (حفارس) و شرکت سیمان تهران (ستران) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، شرکت خمیر مایه رضوی (غمایه) و شرکت بیمه میهن (میهن) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای کاما (شرکت باما)، ولپارس (شرکت لیزینگ پارسیان) و لسرما (شرکت سرما آفرین) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پگاه گلپایگان (غگلپا)، شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) و شرکت پخش البرز (پخش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

خبر مرتبط
پیام مشارکت ۴۰ درصدی به که بود؟

پیام پایین‌ترین نرخ مشارکت ریاست جمهوری چگونه باید رمز گشایی شود؟ مخاطب این مشارکت پایین کیست؟

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 19 نماد صف خرید داشتند و 240 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 52 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 61 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 50 درصدی به 485 میلیارد تومان رسید.

030410

پیش بینی بورس امروز 

دیروز تمامی شاخص‌های بازار سهام ریزش کردند. 90 درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند و نمادهای فولاد، نوری، فملی، وبملت، شپنا، خودرو و شستا بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

علاوه بر این روز یکشنبه برای دومین روز سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 801 میلیارد تومان بود. این بالاترین رقم خروج سرمایه در سه ماه اخیر است.

دیروز نمادهای خودرو، فولاد، فملی، شستا، وبملت، شپنا، خساپا، وتجارت، وسپه و شتران بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

هیجان فروش و خروج سنگین سرمایه از بورس، نشان از یک هراس و بدبینی نسبت به آینده دارد. همزمان با ریزش بورس، شاهد رشد قیمت ارز در بازار آزاد بودیم که منفی شدن انتظارات را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دوقطبی فضای انتخابات به بدبینی و انتظارات منفی دامن زده است. در نتیجه برای پیش بینی بازار در روزهای آتی باید به تحولات حول انتخابات، مناظره امشب میان دو نامزد و نیز نظرسنجی‌ها توجه کنیم. گویا فعلا بازار به آینده خوشبین نیست.


همچنین ببینید: تفاوت دو نگاه