به گزارش اکوایران، بورس تهران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه بوده که موجب نوسانات سنگین کوتاه مدت در بازار سهام شده است. این نوسانات منفی کوتاه مدت معمولاً به دلیل انتشار اخبار مهم تأثیرگذار بر بدنه بورس تهران اتفاق می‌افتد.

نوسانات روزانه شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 1387 نشان می‌دهد که بیشترین ریزش درصدی به 26 اسفند 1393 با 5.51 درصد افت تراز تعلق داشته است. دلیل اصلی این افت تراز نیز تغییرات نرخ گاز خوراک صنایع عنوان شده است که به دلیل توقف چندین ماهه معاملات سهام پالایشگاه‌ها، پس از بازگشایی این سهم‌ها رخ داده است. دومین ریزش درصدی سنگین شاخص کل بورس تهران در 18 اردیبهشت ماه 1402 با 5.15 درصد به ثبت رسید که این ریزش نیز بابت مصوبه افزایش نرخ گاز خوراک صنایع ایجاد شد.

030514

رکود مصنوعی، ابزار کنترل ریزش در بورس تهران!

در بین ده ریزش سنگین تاریخی شاخص کل، عامل چهار مورد افزایش نرخ گاز خوراک صنایع بوده است و سه مورد نیز به اصلاح روند صعودی سال 1399 باز می‌گردد. شهادت سردار سلیمانی در دی ماه 1398 و دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در مهر 1397 از عوامل خارجی (سیاسی) ده ریزش اصلی شاخص کل به شمار می‌روند. ریزش روز شنبه 13 مرداد ماه امسال نیز که به‌خاطر ترور اسماعیل هنیه شکل گرفت، موجب افت 2.98 درصدی شاخص کل شد که سی و ششمین ریزش درصدی و سیزدهمین ریزش ترازی را برای شاخص کل به ثبت رساند.

شاخص هم‌وزن، بر خلاف شاخص کل تأثیر بیشتری از اخبار سیاسی داشته است اما همچنان اصلی‌ترین عامل نوسانات منفی سنگین شاخص هم‌وزن نیز افزایش نرخ گاز خوراک صنایع بوده است. در جریان معاملات دهم و سیزدهم مرداد ماه امسال نیز شاخص هم‌وزن ریزش بیشتری به نسبت شاخص کل داشت و افت تراز 3.11 درصدی روز دهم مرداد ماه پانزدهمین ریزش تاریخی این شاخص را به ثبت رساند و ریزش 3.02 درصدی روز سیزدهم مرداد ماه نیز هجدهمین ریزش بزرگ شاخص هم‌وزن را از ابتدای اسفند ماه سال 1393 به ثبت رسانده است.

محدودیت دامنه نوسان و رانتش

030514پای میانجی‌ها به بازار ارز رسید