به گزارش اکوایران، بورس تهران دیروز شاهد ریزش سطح حمایتی 2 میلیون واحدی بود. سطحی که برای فعالان بازار سهام از اهمیت بالایی برخوردار بود و پس از ریزش شاخص‌های سهامی در روزهای دهم و سیزدهم مرداد ماه، یکی از سنگرهای اصلی شاخص کل به شمار می‌رفت. سازمان بورس در روز سیزدهم مرداد ماه و پس از ثبت دومین پله ریزش سنگین شاخص‌ها، با تصمیم محدود کردن دامنه نوسان قیمتی به مثبت و منفی یک درصد، سعی بر حفظ این سطح حمایتی و جلوگیری از تشدید خروج سرمایه حقیقی داشت.

در ابتدا برخی از فعالان بازار سهام معتقد بودند که این تصمیم در نهایت تا دو یا سه روز در برابر روند خروج سرمایه مقاومت دارد و تا انتهای سومین هفته مرداد ماه سطح حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل از دست خواهد رفت. با این حال تزریق سرمایه از سوی سازمان بورس و برخی از تدابیری که هرچند با تأخیر همراه بود، از دست رفتن سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را به تعویق انداخت.

در این هفته نیز معاملات سهامی روز شنبه نشان از سکون شاخص‌های سهامی داشت اما روز یکشنبه روند جریان پول حقیقی در بازار سهام تغییرات قابل توجهی داشت. جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت که برای 13 روز معاملاتی متوالی مثبت بود، به یک باره منفی شد و شاهد خروج جریان پول حقیقی در صندوق‌های با پشتوانه طلا نیز بودیم.

بررسی اخبار مربوط به بازارهای دارایی نشان داد که این رفتار ناگهانی با احتمالی بالا به دور جدید ثبت نام خودرو مربوط می‌شود و تخلیه سرمایه با نیت بلوکه کردن مبالغ در حساب‌های وکالتی صورت گرفته است. این مسئله حتی بر قیمت طلا و سکه در بازار آزاد نیز تأثیر داشت و شاهد رشد اندکی در سمت عرضه بودیم.

معاملات سهامی دیروز حکایت از تشدید روند معاملاتی روز یکشنبه داشت. بازار سهام شاهد تشدید خروج سرمایه حقیقی بود و بیش از 800 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. تشدید این روند در نهایت تأثیر خود را بر شاخص کل گذاشت و سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را شکست.