به گزارش اکوایران؛ بازار سهام روز یکشنبه با محدود کردن دامنه نوسان معاملات به منفی و مثبت یک درصد شاهد قفل شدن نماد‌ها در صف فروش بود. معاملات سهامی دیروز به دلیل ایجاد این محدودیت دامنه نوسان با کاهش شدید ارزش معاملات خرد بازار سهام همراه بود.

در برخی از نظریه‌های اقتصادی دخالت در بازاری آزاد همچون بازار سهام موجب خلل در معاملات شده و عامل آسیب دیدن یک بازار آزاد می‌شود. این اتفاق در معاملات دیروز نیز دیده می‌شد اما نکته قابل توجه اقدام سازمان بورس؛ در خصوص محدود کردن دامنه نوسان بازار سهامی که به اقتصاد دستوری خوی دارد؛ توانایی این اقدام در جهت جلوگیری از رفتار شتاب‌زده سهامداران بود.

24 نقطه سبز در آسمان قرمز بورس تهران!/ سهم‌هایی که خلاف جهت ریزش بازار سهام شنا کردند!

از یک سو اوراق سهامی که در محدودیت دامنه نوسان قرار گرفته و در بازاری ریزشی قرار دارند؛ نقد شوندگی بسیار اندکی پیدا می‌کنند و اجازه خروج از سهم را به سهامدار نمی‌دهد و موجب آسیب سرمایه‌گذار می‌شود؛ در حالی که ریسک نقد شوندگی بازار سهام را شدیدا افزایش می‌دهد. از سوی دیگر نیز محدودیت دامنه نوسان در این شرایط، حمایتی جمعی از سهامداران برای جلوگیری از آسیب نوسان‌گیری به شمار می‌رود و با کاهش نوسانات، شدت رفتار‌های هیجانی را کاهش می دهد.

سطح هزار و 889 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1402 بی سابقه بوده و کمترین سطح ارزش معاملات تا قبل از روز 26 فروردین ماه، در 20 اسفند ماه سال قبل با 2 هزار و 998 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود.

رکورد شدت فرار حقیقی‌ها از بازار سهام شکست!/ یک سوم معاملات به خروج سرمایه منتهی شد!

ارزش صف‌های فروش روز یکشنبه 3 هزار و 167 میلیارد تومان بود که یکی از پنجمین ارزش بالای صف فروش از ابتدای سال 1402 و بیشترین میزان در یازده ماهه اخیر به شمار می‌رود. با وجود ارزش 12 هزار و 791 میلیارد تومانی صف فروش سهام در روز 18 اردیبهشت ماه 1402، نسبت ارزش صف‌های فروش به ارزش معاملات خرد بازار سهام دیروز بالاترین میزان را از ابتدای سال 1402 با 1.7 به ثبت رساند؛ درحالی که روز 18 اردیبهشت 1402 این معیار 1.1 بوده است.