به گزارش اکوایران، شاخص کل ۷۵۰۰ واحد دیگر افت کرد و رقم حدود ۱.۹۹۱.۰۰۰ واحدی رسید. ارزش بازار بورس تهران ۶۵۰۳ همت شد و رقم ۱۴۵ میلیارد تومان سهم گروه فلزات اساسی بازار سرمایه شد تا این گروه برترین گروه از نظر ارزش معاملات باشد. ارزش معاملاتی که برای گروه‌های رتبه هفتم به بعد در بازار اتفاق می‌افتاد.

 گروه شیمیایی با ۱۱۹ میلیارد تومان و گروه چندرشته‌ای صنعتی با ۷۲ میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم ایستادند و گروه خودرو لیدر سنتی بازار سرمایه در جایگاه پنجم قرار دارد و پایین‌تر از گروه سیمانی است. این اعداد در خصوص گزارش ارزش معاملات بازار و گروه‌های بازار سرمایه غیرقابل‌باور است.

 آقای همتی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه‌های خود برای بازار سرمایه به دنبال عمق بخشیدن به بازار سرمایه است. اما بازار سرمایه همچون رودخانه‌ای خشک شده ارزش معاملاتی کمتر از هزار میلیارد تومان را به خود می‌بیند بازاری که مردادماه ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد را به خود دیده بود. همچنین ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتی خرد در بازار بوده است و این ارقام در این روزها برای معاملات در بازار کمی دست‌نیافتنی شده است.

 از طرفی شاهد خروج پول از بازار هستیم هر از صندوق‌های درآمد ثابت و هم از بازار بورس البته برخی از اهالی بازار شروع مجدد لاتاری خودرو را علت خروج پول از بازار می‌دانند عده‌ای دیگر آمدن همتی به وزارت اقتصاد و برخی نیز سایه جنگ را از علل خروج پول از بازار سرمایه می‌دانند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به آینده بازار امیدوار باشد. این موضوع از روی تابلوهای معاملاتی نمادهای برداشت می‌شود.

 اما در جدیدترین طرح فروش ایران‌خودرو این شرکت بخشی از ظرفیت تولید شش محصول خود شامل ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و هایما را تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، عرضه می‌کند.

 در حال حاضر اختلاف قیمت بازار با قیمت اعلامی ایران‌خودرو برای پژو ۲۰۷ دستی 44درصد است که بیشترین اختلاف را در بین محصولات عرضه شده دارد و سورن پلاس و تارا دستی ۶سرعته نیز با ۳۰ درصد اختلاف در رتبه آخر قرار دارند.

 از طرفی هم سایپا قیمت شاهین پلاس اتومات را تعیین کرده است و قیمت این محصول ۶۳۸ میلیون تومان درب کارخانه آب می‌خورد و با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده، شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداخت‌های قانونی ممکن است بیش از ۷۵۰ میلیون‌تومانی برای مصرف‌کننده تمام شود.

 دلار در سامانه نیما به ۴۵ هزار تومان نزدیک‌تر شد تا روند صعودی خود را همچنان حفظ کرده باشد. همچنین امروز قرار است جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی بورس با محوریت بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه و پیشنهادات سازمان بورس برگزار شود، گفته می‌شود که روز گذشته نیز جلسه‌ای با همین مضمون با حضور معاونین و مدیران بانک مرکزی در سازمان بورس برگزار شد که جلسه مثبتی بوده و خروجی آن جزء موضوعات اصلی جلسه امروز شورا خواهد بود.

 اما این وضعیت برای بازار سرمایه بسیار نگران‌کننده است و مسعود پزشکیان در صفحه شخصی خود این طور نوشته است که حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. در این زمینه از صاحب‌نظران متعدد مشورت گرفته‌ایم. صبر کنید کابینه کار کند و آن را از روی عملکردش نقد کنید.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص در مسیر نزولی قرار دارد و خیلی از روی تکنیکال بازار نمی‌تواند امیدوار بود که در این روزها بازار بتواند به اعداد و ارقام بالاتری برسد مگر آنکه اخبار و برنامه‌های مثبتی برای بازار سرمایه از سوی شورای‌عالی بورس و مسئولان مربوطه انجام شود.

 و همچنین وضعیت فضای سیاسی کشور مشخص شود چرا که روزنامه دنیای اقتصاد نوشت که نزول‌های پی‌درپی بازار دلایل متعددی وجود دارد؛ اما ریشه همه آنها در پدیده ابهامات چندوجهی از وضعیت سیاسی کشور است و تا این موضوع حل نشود اهالی بازار سرمایه خیلی به بازار امیدوار نیستند.

کل