به گزارش اکوایران، فعالان بازار سهام از معاملات سهامی روز شنبه با توجه به اخبار حمایت بانک‌ها از بازار سهام، انتشار اوراق فروش تبعی در جهت بیمه سبد‌های سهامی و کاهش محدودیت دامنه نوسان قیمتی، توقع رشد ارزش معاملات خرد قابل توجهی داشتند.

تحلیل‌گران قبل از شروع معاملات سهام روز شنبه پیش بینی می‌کردند که ارزش معاملات خرد از سطح 2 همتی فراتر رود و اولین قدم برای خروج از رکود معاملاتی چندین ماهه برداشته شود. حتی برخی از تحلیل‌گران در فضای مجازی الگوهایی از تشدید سریع ارزش معاملات خرد در آخرین باری که اوراق فروش تبعی در آبان ماه سال گذشته منتشر شد بررسی کردند و سابقه تاریخی این اقدام را مثبت ارزیابی کردند و حتی رشد تراز شاخص‌های سهامی تا سقف تاریخی را در اردیبهشت ماه امسال متأثر از انتشار این اوراق عنوان کردند.

با این حال به نظر می‌رسد که تحلیل‌ها درست از آب در نیامده است. یا سال گذشته عوامل مؤثر دیگری مثل رشد نرخ ارز در بازار آزاد به روند صعودی شاخص‌های سهامی کمک کرده و یا شرایط رکود معاملاتی و ریسک اوراق سهام در این سطح نبوده است. از سوی دیگر نیز باید شرایط بنیادی صنایع کشور را نیز در نظر گرفت.

سیل اخبار مثبت و حمایت‌ها از بازار سهام در مقابل کوه مشکلات صنایع کشور!

بازار سهام در سال جاری نتوانسته است گزارش‌های ماهانه مناسبی در تابستان از شرکت‌های بزرگ کشور دریافت کند و رشد تنش‌ها در خاورمیانه نیز موجب دو چندان شدن رکود معاملاتی شده است. از طرف دیگر نیز بورس تهران در آبان ماه سال قبل محدودیت دامنه نوسان قیمتی بلند مدتی مثل چیزی که امسال تجربه کرد را پشت سر نگذاشته بود.

محدودیت دامنه نوسان در شرایطی که ریسک اوراق سهامی رشد قابل توجهی داشته و احتمال معاملات هیجانی افزایش یافته است تأثیرات مثبت زیادی به همراه دارد اما تداوم این محدودیت‌ها و زمان بر شدن آن نیز موجب تخلیه خون از رگ‌های بازار سهام می‌شود. به زبانی دیگر، نوسان‌گیران بازار سهام که با خرید و فروش متداوم موجب رونق بازار سهام می‌شوند، در زمان محدودیت دامنه نوسان در صفوف خرید یا فروش قفل می‌شوند و فعالیت خود را به دیگر بازار‌ها انتقال می‌دهند و احتمال بازگشت تمام آن‌ها پس از رفع محدودیت‌ها کاهش می‌یابد.

رویارویی پارامترهای کاهشی و افزایشی در بازار سرمایه