به گزارش اکوایران، بورس تهران در معاملات سهامی روز‌های گذشته نشان داده است که بازار سهام از ضعف سرمایه‌گذار حقیقی در فشار است. با وجود انتشار اخبار مثبت و حمایت سازمان بورس و بانک مرکزی از بورس تهران، تنها نماد‌های شاخص‌ساز بازار که با خرید‌های حمایتی رشد همراه می‌شوند، رشد قابل توجهی دارند و سایر نماد‌های بازار شاهد روند افزایش قیمت کندی هستند.

از سوی دیگر، محدودیت دامنه نوسان قیمتی دو درصدی که در این روز‌ها تعیین کننده حد و مرز معاملات سهامی است؛ سدی محکم در برابر رشد ارزش معاملات خرد سهامی بسته است و ورود جریان پول حقیقی نیز تشدید نمی‌شود.

وظیفه سازمان بورس دخالت در متغیرهای اقتصادی نیست

قدرت در سمت تقاضا افزایش می‌یابد؟

نقشه معاملات سهام نیز که در هفته قبل رنگ قرمز بیشتری به خود داشت، در معاملات روز شنبه سهم بیشتری برای نماد‌های صعودی در خود جای داد ولی همچنان افزایش تراز شاخص هم‌وزن با سرعت کمتری به نسبت شاخص کل همراه بود.

میانگین سرانه خرید و فروش حقیقی نیز نشان می‌دهد که قدرت خریداران به سطح 30 میلیون تومانی نزدیک شده است و سرانه فروش هر کد حقیقی در میانه سطح 20 تا 30 میلیون تومانی قرار دارد.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام نیز به نفع سمت تقاضا تغییر کرده است. ارزش صفوف خرید روز شنبه به نسبت روز معاملاتی قبلی 57 درصد رشد داشت و به سطح 447 میلیارد تومانی رسید و ارزش صف‌های فروش با3 درصد رشد به 311 میلیارد تومان صعود کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد رشد بیشتر قدرت در سمت تقاضا نیاز به سرمایه حقیقی بیشتر و کاهش محدودیت‌های نوسان قیمتی دارد.

تجدید ارزیابی‌های بی‌نتیجه/ واکنش مثبت بازار به کابینه جدید