به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که در 7 روز اخیر روند تغییرات شاخص‌های بورس صعودی بوده است. روز یکشنبه شاخص کل 11 هزار و 876 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 202 واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  86 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش 692 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت هلدینگ مالی صبا تأمین (صبا)، شرکت سپنتا (فپنتا) و شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت نشاسته و گلوکز آردینه (آردینه)، شرکت سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان) و شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای فلوله (شرکت لوله و ماشین سازی ایران)، نمرینو (شرکت ایران مرینوس) و فولاژ (شرکت فولاد آلیاژی ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت نیان الکترونیک (نیان)، شرکت دارویی ره آورد تأمین (درهآور) و شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان (غدانه) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 243 نماد صف خرید داشتند و 125 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 54 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 807 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 6 درصدی به رقم 360 میلیارد تومان رسید.

030611

پیش بینی بورس امروز 

روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدای معاملات رشد کرد و در دقایق ابتدایی به محدوده 2 میلیون و 100 هزار واحد وارد شد.

در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل 11 هزار و 876 واحد معادل 0.57 درصد رشد کرد و نمادهای تاپیکو و وبملت به همراه سه نماد پالایشی شبندر، شپنا و شتران بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. نکته جالب توجه رشد 67 درصدی ارزش معاملات خرد سهام بود که به رقم 4 هزار و 256 میلیارد تومان رسید. سطحی که بالاترین رقم ثبت شده در یک ماه اخیر است.

اما یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 36 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. نمادهای فولاد، فملی، خودرو، نوری و حکشتی بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بنابراین با ثبت هفتمین روز صعودی شاخص و رونق نسبی معاملات می‌توان گفت بازار از روزهای بد فاصله گرفته و حالا به واسطه محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، شاخص‌های بورس با شیب ملایمی رو به بالا حرکت می‌کند. اما معمولا در روزهای میان تعطیلی، گروهی از سهامداران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند تا از ریسک‌های سیاسی اجتناب کنند. برخی نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را نقد کنند و پس از تعطیلات دوباره به بازار برگردند. بنابراین یک باور عمومی مبنی بر رشد عرضه و خروج سرمایه در روزهای پیش از تعطیلی یا میان تعطیلی شکل گرفته است. در نتیجه دور از انتظار نیست که بازار امروز کم رمق‌تر از یکشنبه باشد و چشم انتظار هفته آتی بماند.