به گزارش اکوایران، بورس تهران در روز دهم مرداد ماه 1403، معاملات سهامی خود را با خبر ترور اسماعیل هنیه در تهران آغاز کرد. این اتفاق که موجب افزایش شدید ریسک سیاسی اوراق سهام شده بود و با توجه به احتمال انتقام ایران ریسک سیستماتیک بازار را دو چندان کرده بود؛ فشار عرضه سهام را افزایش داد تا شاخص کل بورس تهران از سطح 2 میلیون و 120 هزار واحدی تا سطح 2 میلیون واحدی طی 2 روز معاملاتی سقوط کند و شاخص کل هم‌وزن نیز از تراز 679 هزار واحدی تا سطح 638 هزار واحدی کاهش یابد.

روند معاملات سهامی از روز یکشنبه 14 مرداد ماه وارد رکود سنگینی شد. این رکود به واسطه محدودیت دامنه نوسان قیمتی تا مثبت و منفی یک درصد ایجاد شد و از سرعت ریزش شاخص‌های سهامی و رشد نرخ معاملات هیجانی کاست. از سوی دیگر، روند خروج جریان پول حقیقی که شدت یافته بود و طی روز‌های دهم و سیزدهم مرداد ماه خروج 2 هزار و 311 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بود؛ تا متوسط روزانه 200 میلیارد تومانی کاهش یافت.

030615

سیگنال پاییزی به بازار سرمایه/ رمزارزها قانون‌مدار می‌شوند؟

شاخص‌های سهامی هفته انتهایی مرداد ماه و دو هفته گذشته از شهریور ماه را در روند صعودی قرار داشتند و محدودت دامنه نوسان قیمتی اوراق سهام به دو درصد افزایش یافت. در بازه زمانی  دهم تا بیست و سوم مرداد ماه، شاخص کل بورس تهران 6.1 درصد افت تراز داشت و شاخص هم‌وزن 6.8 درصد افت تراز داشت و در 13 روز معاملاتی اخیر، شاخص کل نزدیک به 6 درصد و شاخص هم‌وزن 4.3 درصد رشد تراز داشت. عملکرد این دو شاخص از 10 مرداد ماه تا انتهای معاملات 13 شهریور ماه نشان می‌دهد که شاخص کل تنها 5 دهم درصد افت تراز داشته و ساخص هم‌وزن با افت تراز 2.8 درصدی مواجه بوده.

برخی از تحلیل‌گران بازار سهام معتقدند عملکرد ضعیف‌تر نماد‌های سبک به دلیل خرید حمایتی صندوق‌ها و کارگزاری‌ها از نماد‌های شاخص‌ساز بوده و از سوی دیگر در روند صعودی اخیر نیز حجم مبنای بسیاری از نماد‌های سبک بازار طی معاملات روزانه پر نشده است.

میدان پرجنب‌وجوش سنگ آهن/ قیمت سنگ آهن به سطح جدیدی می‌رسد؟