به گزارش اکوایران، بازار سهام پس از ریزش شاخص‌های سهامی به دلیل افزایش ریسک سیاسی اوراق سهام در مرداد ماه، شهریور را با روند صعودی شاخص‌سازان و به خصوص، نماد‌های پر تأثیر بر شاخص کل آغاز کرد. رشد قیمتی نماد‌های همچون فولاد، فملی و فارس تا حدی بیش از تعادل روند طبیعی بازار بود که از ابتدای هفته، شاهد عملکرد ضعیف شاخص کل بورس تهران نسبت به روند صعودی شاخص هم‌وزن هستیم.

بازار سهام در حال تخلیه حمایت مصنوعی شکل گرفته در میان این نماد‌ها است و بازدهی کاذب ایجاد شده در شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن به سمت تعادل حرکت می‌کند. با این حال مرز حساس مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی نیز پیش روی شاخص کل است. محدودیت دامنه نوسان قیمتی که مدت زیادی است جو معاملات سهام را رکودی کرده نیز یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های اوضاع نامساعد بورس تهران است.

برخی از فعالان بازار سهام معتقدند که این محدودیت‌های سخت‌گیرانه، سیگنال دولت به فعالان بازار سهام بوده تا توقع بازدهی متناسبی از بازار سهام نرود. با این حال پس از چندین ماه زیان خالص سرمایه‌گذاران در سهام، فعالان این بازار همچنان به رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر اقتصاد دولت چهاردهم امید دارند.

برای دیدن آمار روند 30 روزه معاملات بازار سرمایه از سه‌شنبه 20 شهریورماه ورق بزنید.

بازار سهام روز‌ دوشنبه و سه‌شنبه را با روند ورودی جریان پول حقیقی پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد سهام در این هفته سطح 3 همتی را حفظ کرده است و روز گذشته با وجود کاهش 15 درصدی به 3 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز شاهد ورود 78 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی بودیم و 434 میلیارد تومان پول حقیقی نیز وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام با افزایش 15 درصدی به سطح 931 میلیارد تومانی صعود کرد و ارزش صف‌های فروش نیز با 62 درصد افزایش در سطح 395 میلیارد تومانی قرار گرفت و شکاف ارزش صف‌های خرید و فروش در بازار سهام اندکی کاهش یافت. روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 32.1 میلیون تومان روز دوشنبه تا 31 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش یافت و بار دیگر در سطح 26 میلیون تومان ایستاد. با این اوصاف معاملات روز سه‌شنبه شاهد غلبه بیشتر خریداران بود ولی بار دیگر شکاف سرانه فروش و سرانه خرید اندکی کاهش یافت.