به گزارش اکوایران، اواخر مردادماه امسال شاخص کل موفق به فتح کانال ۲ میلیون واحد شد، اما طی حدودا دو ماه گذشته بورس شاهد اتفاقات عجیب و متعددی بوده که روند معاملات را همواره نزولی نگه داشته است. بازتر سرمایه امروز در حالی به استقبال آخرین روز از مهرماه ۱۴۰۳ می‌رود که تنها ۲۱هزار واحد با از دست دادن ابرکانال دو میلیون واحد فاصله دارد.

بورس و صندوق‌های درآمد ثابت در اتفاقی کم‌سابقه هر دو در حال از دست دادن سرمایه بوده‌اند و در مقابل صندوق‌های طلا ورود قابل توجه سرمایه داشتند و روز گذشته در کنار شکسته شدن رکورد ارزش معاملات صندوق‌های طلا، رکورد ارزش معاملات گواهی شمش نیز شکسته شد.

در حالی که تحلیلگران از امکان قریب‌الوقوع توقف رشد یا حتی ریزش در صندوق‌های طلا به دلیل ایجاد حباب خبر می‌دهند، احتمال سقوط شاخص به کانال ۱.۹ میلیون واحد را نیز قریب‌الوقوع پیش‌بینی می‌کنند. اما از طرف دیگر روز گذشته و در جلسه ستاد اقتصادی دولت، پزشکیان دستگاه‌های دولتی را موظف به کمک به بهبود بازار سرمایه کرده است.

صیدی، رییس سازمان بورس نیز بر لزوم ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تأکید کرده و پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... را مطرح کرده است.

هرچند در حال حاضر یکی از متهمان اصلی افت بورس ریسک‌های سیستماتیک است اما متهم دیگر این فاجعه مسائلی است که در همین شورا به برخی از آنها اشاره شده، بنابراین اگر شاهد اقداماتی فوریتی در بازار امروز باشیم می‌توان به حفظ کانال ۲ میلیونی امید داشت، در غیر این صورت شاخص کل احتمالا این کف حمایتی را نیز از دست می‌دهد.