به گزارش اکوایران؛ مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست مطبوعاتی که به منظور هفته استاندارد برگزارش شد در خصوص آخرین وضعیت کم فروشی واحدهای تولیدی به «اکوایران» گفت: همچنان با مشکل کم فروشی در کشور روبرو هستیم، اما با توجه به پیگیری های صورت گرفته این روند کاهش یافته است. همزمان با طرح حذف ارز 4200 و اصلاح نظام قیمت گذاری کم فروشی در برخی اقلام نیز آغاز شد؛ روندی که گلایه مردم را به همراه داشت. در این خصوص اسلام پناه در گفت و گو به «اکوایران» اعلام کرد:  امروز نمی توانیم از کم فروشی خیلی وحشتناک صحبت کنیم؛ چرا کم فروشی داریم اما در برخی از برنده ها صفر شده و در برخی دیگر هنوز ارزیابی ها ادامه دارد. 

مدیرکل استاندارد تهران نیز طی روزهای اخیر اعلام کرد که از افزایش کم فروشی در برخی فرآورده ها خبر داد. ‌ عباس نوری گفته بود، ۱۳ هزار بسته از محصولات غذایی و شوینده از نظر وزنی و الزامات نشانه‌گذاری بررسی و آزمون شدند که با ارزیابی این بسته‌ها شاهد افزایش کم فروشی در این محصولات بوده‌ایم.  موضوعی که در مشاهدات میدانی اقلام مختلف کارخانه ای می توان به خوبی به آن رسید. اما اسلام پناه در پاسخ به «اکو ایران» درخصوص چرایی ادامه وضعیت کم فروشی گفت:  اظهارات مطرح شده در تناقض با موارد مطرح شده نیست، تهران پایلوت ارزیابی ها است، اما در آخرین رصد این سازمان از صنایع کشور که پیوست تکنیکال و آزمایشگاهی نیز دارد، مشخص شد که میزان کم فروشی محصولات مختلف کاهش یافته است.

وی افزود: از ابتدای امسال طرح کنترل و پایش وزنی فرآورده‌های تولیدی کشور در سطح وسیع و ابتدا از ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی شد. در همین راستا با نمونه‌گیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی ۴۱.۶ درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد و پایش‌های انجام شده در قالب خرید از بازار بوده است.

حسن خانه زر. سمت: رییس مرکز اندازه شناسی و اوزان و مقیاسها این سازمان هم در این خصوص گفت: در طرح اول تنها محصولات غذایی کنترل شد، اما در مرحله دوم علاوه بر مواد غذایی سایر کالاها نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند و از سوی دیگر طرح دوم در محل کارخانه‌های تولیدی اجرایی شد که گستردگی کالاها بیشتر شد و در مرحله سوم هم مقرر شد که به صورت ماهانه این ارزیابی ها صورت گیرد. در این خصوص پرونده های را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده ایم که جرایمی برای آنها در نظر گرفته شود.