به گزارش اکوایران؛ روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات به خصوص گندم در دنیا محسوب می شود و اوکراین هم سهم قابل توجهی در بازار دانه های روغنی دارد، با جنگ میان این دو کشور در حال حاضر شاهد بحرانی شدن تامین غذا در دنیا باشیم. براساس ارزیابی های صورت گرفته پس از روسیه، هند یکی از امیدها برای تامین گندم مورد نیاز کشورهای وابسته به واردات گندم محسوب می شود، اما این کشور هم در سال جاری با کاهش بارگندگی روبرو شده که این امر میزان تولید گندم این کشور را به شدت کاهش داده است.

برداشت گندم در هند در سال جاری طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود رکورد از خود به جا بگذارد؛ نارندرا مودی، نخست وزیر هند در همین راستا قول داده بود با ارسال گندم به کشورهای وابسته به غلات اوکراین و روسیه به کاهش بحران موجود از این حیث در جهان کمک کند.

این هدف که از پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود اما با توجه به کاهش ذخایر داخلی که بخشی از آن به مسائل اقلیمی و نیز دوره طولانی بیماری کووید۱۹ در این کشور مرتبط می‌شود دستخوش تغییر شد و در نهایت تصمیم دولت برای قطع فوری صادرات گندم را به همراه داشت.

مقامات هندی اعلام کردند با قطع صادرات گندم ضمن کنترل قیمت‌ها و مقابله با تورم مواد غذایی سعی دارند تا اقدام به حفظ ذخایر داخلی برای پاسخگویی به نیاز‌های مصرف کنندگان کنند. اما این طرح راه به جایی نبرد، چرا که اکثر کشاورزان ترجیح می دهند محصول خود را به بازرگانانی که قصد صادرات دارند، بفروشند و با این شرایط طرح این کشور برای خرید تضمینی نتوانسته چندان موفق باشد.

خبرگزاری فارس در این خصوص به این نکته اشاره کرده که ذخایر گندم در هند به کمترین میزان 14 سال گذشته رسیده است؛ با این شرایط می توان گفت تصمیم این دولت برای کنترل قیمت و تامین نیاز داخلی منطقی ترین تصمیم بوده است.