به گزارش اکو ایران؛ شاخص پیچیدگی اقتصاد یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد اقتصادهای جهان است. این شاخص میزان توانایی کشورها را در تولید کالاهای پیچیده نشان می‌دهد. هرچه اقتصادی ساده باشد و کالاهای ساده‌تری تولید کند، رتبه پیچیدگی اقتصادی آن بالاتر می‌رود.به باور تحلیلگران مرکز پژوهش‌های مجلس، این شاخص می‌تواند بهتر و دقیق‌تر از شاخص‌های حکمرانی خوب و توسعه انسانی، رشد اقتصادی و حجم فعالیت‌های اقتصادی یک کشور را بازتاب دهد. صبح امروز سیدرضا فاطمی امین در همایش هفته استاندارد، رتبه ایران در شاخص پیچیدگی اقتصاد جهان را 65 اعلام کرد و گفت:  تلاش می‌شود تا این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از 40 برسد.

وزیر صمت با اشاره به روند روبه رشد صادرات، گفت: سال گذشته بیش از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور به وجود آمده است و ما درحال حرکت از سمت محصولات پایه به سمت صادرات محصولات پیچیده هستیم.  البته در مقابل 52 میلیارد دلار واردات برای کشور به ثبت رسید که حاکی از روند رو به رشد صادرات غیرنفتی است.

فاطمی امین افزود: استانداردها در مورد محصولات پیچیده مانند، تجهیزات پزشکی از حساسیت واهمیت بالایی برخوردارند؛ بنابراین ما باید در این زمینه ارتقای استانداردها را ایجاد کنیم.

وزیر صمت در بخش دیگر با انتقاد از اینکه استانداردهای بومی در کشور وجود ندارد، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم، نمی‌توان گفت کشوری که دانش بنیان است و اقتصاد آن به سمت دانش‌بنیان‌ها حرکت می‌کند، استانداردهایی دارای مرجعیت خاص خود نداشته باشد.

او تاکید کرد: ما باید استاندارد برای خودمان تعریف کنیم و اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم، باید به سمت 5 مولفه از جمله تصویب، تبیین، صحه‌گذاری، گواهی‌دهی حرکت کنیم. براین اساس فضای کاری پیشروی سازمان ملی استاندارد جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.