به گزارش اکوایران؛ در مدت زمان مورد بررسی 382 میلیون و 400 هزار دلار سرمایه خارجی در بخش های مختلفی صنعتی، معدنی و تجاری صرف شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال شکل کاهشی داشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال گذشته در مجموع 79 طرح برای بخش صنعت، معدن و تجارت مصوب شده بود که این تعداد در سال جاری به 73 طرح رسیده است. از سوی دیگر مجموع سرمایه گذاری خارجی مصوب در مدت مشابه سال قبل 2 میلیارد و 215 دلار بوده که این رقم در نیمه نخست سال جاری به 382 میلیون و 400 هزار دلار رسید.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی به طرح های در مرحله اجرا اختصاص داشته است. سرمایه در نظر گرفته شده برای این بخش 2میلیارد و 33 میلیون دلار بوده که در مدت مشابه سال جاری به 285 میلیون 800 هزار دلار رسیده است. اما سهم طرح های در حال بهره‌بهرداری از سرمایه‌گذاری خارجی 96 میلیون و 600 هزار دلار بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 182 میلیون دلار بوده است.

سرمایه 1

نحوه مشارکت سرمایه گذاری

داده‌های اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی 99 میلیون 700 هزار دلار از سرمایه گذاری به صورت «100 درصد مشارکت خارجی» اختصاص یافته و سهم «مشارکت با شرکای داخلی (J.V.)» هم 34 درصد بوده که برابر با 227 میلیون و 700 هزار دلار بود. از سوی دیگر سهم «مشارکت معدنی،‌بیع متقابل و BOT» هم از سرمایه گذاری صورت گرفته برابر با 15 درصد بوده و 55 میلیون و 200 هزار دلار سرمایه برای این بخش تخصیص یافته است.

سرمایه 2

 کشورهای خارجی با بیشترین حجم سرمایه‌گذاری

 با توجه به آمارهای اعلام شده این پرسش مطرح می شود که کدام کشورها بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در ایران را داشته است؟ طبق همین گزارش، پنج کشوری که بیش از همه در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به ترتیب عبارت از «افغانستان»، «چین»، «ترکیه»، «هند» و «امارات» بوده‌اند. افعانستان، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در ایران، معادل 149.8 میلیون دلار را داشته است. البته این در حالی است که بنا بر گزارش‌های رسمی، در سال جاری حجم صادرات کالا و خدمات از ایران به مقصد افغانستان حدود۳۰ درصد نسبت به میزان مشابه در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

چین دومین کشوری که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در ایران را داشته این کشور 75.5 میلیارد دلار در شش ماهه اول سال 1401 در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

سهم ترکیه هم از سرمایه گذاری در ایران در شش ماهه نخستین سال 1401، معادل 33.8 میلیون دلار بوده و به این طریق رتبه چهارم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را از آن خود کرده است. اما پنجمین کشور سرمایه گذار در ایران امارات بوده میزان سرمایه گذاری این کشور معادل 20.9 میلیون دلار است.

 

سرمایه 3

 

چهار گروه صنعتی جذاب  

براساس آمار اعلام شده «صنایع ساخت چوب و محصولات چوب پنبه»، « ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و « ساخت فلزات اساسی» بیشترین سهم از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند.  

براساس آمار اعلام «صنایع ساخت چوب و محصولات چوب پنبه، به استثنای مبل»  در این مدت 123.2 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است. گروه «استخراج کانسارهای فلزی، مبلغ 67 میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته‌اند. همچنین گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی» نیز در مدت نخست سال 1401سرمایه‌ای معادل 43.2 میلیون دلار جذب کرده‌اند و بالاخره در نهایت، به «گروه ساخت فلزات اساسی» نیز 40.9 میلیون دلار سرمایه خارجی اختصاص یافته است.

استان‌ها با بیشترین حجم سرمایه‌گذاری

شش استانی که بیشت از همه برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب بوده‌اند به ترتیب عبارت از استان‌های فارس با 41 درصد جذب سرمایه، خراسان جنوبی با 21 درصد جذب سرمایه، خراسان رضوی با 15 درصد جذب سرمایه، هرمزگان با 12 درصد جذب سرمایه و بالاخره تهران با 11 درصد جذب سرمایه بوده‌اند.