به گزارش اکو ایران؛ 10 اردیبهشت ماه سال جاری بود که ‌سامانه آرد برای واحدهای صنفی نان فانتزی بسته شد. با حذف یارانه نان‌های حجیم و نیمه حجیم رقابتی نابرابر میان نان‌های سنتی و فانتزی ایجاد شد. از همان زمان نانوایان این صنف به دنبال یکسان‌سازی نرخ آرد بودند. این طرح در نهایت با دو رویکرد یک، «حذف یارانه نان همه نانوایی‌های سنتی و صنعتی» و دوم، «ارائه یارانه یکسان به همه نانوایی‌‌ها»، در 10 مرداد ماه در شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی مطرح شد.  در آن جلسه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: موضوع یکسان سازی نرخ نان صنعتی و سنتی را در جلسه آینده ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌کنیم و تلاش داریم دولت تصمیمی بگیرد که خواسته فعالان اقتصادی باشد. اما از وعده‌ای که  خاندوزی در نیمه نخست مرداد داده بود؛ بیش از دو ماه می‌گذرد؛ ولی هنوز ستاد اقتصادی دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته است. این موضوع را رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با اکو ایران تایید کرد و گفت: ما فردا نامه‌ای در خصوص یکسان سازی نرخ آرد به وزیر جهادکشاورزی خواهیم زد. زیرا او  به ما قول داده بود؛ موضوع یکسان سازی نرخ آرد تا پایان شهریور تعیین و تکلیف می‌شود. محمدجواد کرمی با اشاره به اینکه به دنبال حذف یارانه نان فانتزی تقاضا و تولید در این بخش کاهش یافته؛ افزود:اکنون  40 درصد مصرف نان فانتزی کاهش یافته است. اما اهداف دولت در جریان هدفمندی یارانه نان به نتیجه مطلوب نرسید؛ چون صرفا دولت برای 15 درصد یارانه‌ نان برنامه‌ریزی کرده بود.
 به گفته او یارانه‌ای که دولت پیش از این به واحدهای نان صنعتی می‌داد، 15 درصد کل یارانه‌ای بود که به کل واحدهای نانوایی کشور داده می‌شد. بدین ترتیب کماکان 85 درصد یارانه نان پابرجاست.
کرمی ادامه داد: اکنون  400 هزار تن آرد بین نانوایان صنعتی و 9 میلیون تن آرد به بین واحدهای غیر صنعتی توزیع می‌شود. پس حذف یارانه گروه نان‌های صنعتی که نان سلامت تولید می‌کنند؛ صرفا به فعالان این حوزه که در این واحدها سرمایه‌گذاری کردند، ضربه زده است.

او با اشاره به اینکه سیاست وزارت کشاورزی برای حذف یارانه نان فانتزی مغایر با قانون ششم برنامه توسعه است؛ تاکید کرد: فعالان نان فانتزی خواهان یارانه یکسان به همه تولیدکنندگان نان هستند.

کرمی پیشتر به ایلنا نیز گفته بود، به دنبال حذف یارانه نان فانتزی از حدود 650 واحد نانوایی فانتزی فعال در تهران، بنا به گزارش‌های که به دست اتحادیه رسیده، حدود 25 واحد صنفی فعالیت خود را متوقف کردند.

او در ادامه به نقد طرح هوشمندسازی فروش نان پرداخته و اعلام کرده بود : افرادی که طرح هوشمندسازی فروش نان را طراحی کردند اطلاعاتی در زمینه آرد و نان نداشتند و از بخشی‌هایی که در این زمینه اطلاعات داشتند و صاحب تجربه بودند کمک نگرفتند از این‌رو نمی‌توان چندان در این موضوع مانور داد و شاهد رخ دادن اتفاق جدیدی در این حوزه باشیم. به نظر می‌رسد دستگاه کارتخوان نتواند فشارهای که بر نانوایان وجود دارد را کنترل کند.