به گزارش اکوایران؛ براساس داده های اعلام شده در هشت ماه نخست سال 2022 میانگین واردات و صادرات ماهانه اتحادیه اروپا از اقتصادهای خارج از این منطقه به ترتیب حدود 246 و 207 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب افزایش 1.5 و 1.2 برابری داشته است. ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که 74 درصد از واردات 2659 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در مدت زمان مورد بررسی از اقتصادهای خارج از این منطقه تامین شده است. بطوریکه 43 درصد از حدود 1.97 تریلیون یورو آن از آسیا و 49 درصد هم از مبدا چین صورت گرفته است. با توجه به سهم آسیا از بازار این اتحادیه این سوال مطرح می شود که ایران چه سهمی از این بازار دارد؟

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی ایران سهمی 0.05 درصدی از کل واردات به اتحادیه اروپا داشته است. سهم اندک ایران از بازار اتحادیه اروپا در حالی است که سهم عربستان در این بازه زمانی از این بازار 3.3 درصد و  سهم ترکیه هم 1.3 درصد بوده است با این شرایط می توان به عملکرد ضعیف ایران در تجارت با اتحادیه اروپا اشاره کرد که تقریبا هیچ بوده است.   

براساس آمار اعلام شده از مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی تهران داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که صادرات کالایی ترکیه و عربستان به اتحادیه اروپا طی مدت زمان مورد بررسی به ترتیب 89 برابر و 36 برابر رقم صادراتی ایران به این اتحادیه بوده است.

ایران هرچند سهم اندکی از بازار اتحادیه اروپا در مدت زمان مورد بررسی به دست آورده، اما روند صادرات آن به اتحادیه اروپا در این دوره هم به لحاظ وزنی و هم ارزشی مثبت ارزیابی شده است.

اروپا سه

روند صادرات ایران به اتحادیه اروپا

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در نیمه نخست سال 2022 کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا حدود 272 میلیون تن و به ارزش مدت 554 میلیون یورو بوده که در مقایسه با نیمه نخست 2021 از لحاظ وزنی با رشد 20 درصدی و از لحاظ ارزشی با افزایش 36 درصدی همراه بوده که در مقایسه با نیمه نخست سال 2021 از لحاظ وزنی با رشد 20 رصدی و از لحاظ ارزشی با افزایش 36 رصدی همراه بوده است.

براساس آمار اعلام شده در نیمه نخست سال جاری حدود 73 درصد از صادرات کالای ایران به این اتحادیه به مقصد 5 کشور «آلمان»، «ایتالیا»، «اسپانیا»، «رومانی» و «بلغارستان» صادر شده است که از حیث ارزشی تمام آنها با افزایش روبرو بوده اند. اما به لحاظ وزنی صادرات ایران به ایتالیا در نیمه اول 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 22 درصد کاهش داشت و به مقصد آلمان نیز حدود 18 درصد افت داشته است.

با توجه به آمار اعلام شده این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی بالاترین و پایین ترین رشد مقداری صادرات ایران به اتحادیه اروپا  به چه کشورهای صورت گرفته است؟ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در بازه زمانی مورد نظر به کشورهای «اسلوونی»، «جمهوری چک» و «بلژیک» و بالاترین افت نیز متعلق به مقاصد «پرتغال»، «مالت» و «لوکزامبورگ» بوده است.

اروپا یک

روند واردات کالا از اتحادیه اروپا

طی نیمه نخست 2022 کل واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا حدود 1.46 میلیون تن و به ارزش حدود 2 میلیارد یورو بوده که در مقایسه با نیمه نخست 2021 از لحاظ وزنی با افت 14 درصدی و از لحاظ ارزشی با رشد 11 درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر طی نیمه نخست سال جاری حدود 72 درصد از واردات کالایی ایران از این اتحادیه از مبادی 5 کشور «آلمان»، «ایتالیا»، «هلند»، «فرانسه» و «رومانی» صورت گرفته که در مقایسه با نیمه نخست 2021، از لحاظ ارزشی (بااستثنای کشور هلند) با افزایش و از لحاظ مقداری نیز (با استثنای فرانسه)، با افت واردات طی مدت مورد بررسی مواجه شده اند.

بالاترین رشد مقداری رشد ارزشی وارات ایران از اتحادیه اروپا در بازه زمانی مورد نظر به کشورهای «فرانسه»، «ایرلند» و «مجارستان» و بیشترین افت وزنی نیز متعلق به مبادی «مالت»، «اسلوونی» و «استونی» است.

اروپا دو