به گزاش اکوایران؛ روسیه روز شنبه مشارکت در توافق غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل متحد را تعلیق کرد؛ اقدامی که نگرانی‌ها به تلاش‌ها برای کاهش بحران جهانی غذا را افزایش داد اقدامی که موجب شد تا امروز قیمت آتی گندم شیکاگو حدود 6 درصد افزایش یابد. توافق غلات با میانجیگری سازمان ملل متحد برای بازارهای مواد غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این توافق باعث می شد صادرات غلات از اوکراین -یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان- که از زمان تهاجم روسیه متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

از زمانی که روسیه و اوکراین در 22 ژوئیه توافق غلات دریای سیاه تحت حمایت سازمان ملل متحد را در ترکیه امضا کردند، بیش از 9 میلیون تن ذرت، گندم، محصولات آفتابگردان، جو، کلزا و سویا از اوکراین صادر شده است. اما پیش از انقضای این قرارداد در 19 نوامبر، روسیه بارها گفته بود که مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد. مقامات غربی می گویند هرگونه صادرات اوکراین به کاهش بحران غذایی کمک می کند.  

به گزارش رویترز، اقدام روسیه موجب شد تا امروز در هیات تجارت شیکاگو (CBOT) هر بوشگل گندم با حدود 6 درصد افزایش به 73/8 دلار برسد، افزایشی که از 14 اکتبر به بالاترین رقم رسید. قیمت گندم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بازار شیکاگو به 8.73 دلار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر هر بوشل رسید که البته تا 8.93 دلار هم بالا رفته بود.

براساس این گزارش قیمت ذرت نیز روز دوشنبه با 2/2 درصد افزایش به 6.9 دلار در هر بوشل رسید و قیمت دانه سویا نیز با 8/0 درصد افزایش به 14.12 دلار در هر بوشل رسید.

 با شروع جنگ روسیه و اوکراین سیاست های تجاری اعمال شده توسط کشورها افزایش یافت و بحران جهانی غذا تا حدی با افزایش تعداد محدودیت های تجارت مواد غذایی اعمال شده توسط کشورها که با هدف افزایش عرضه داخلی و کاهش قیمت ها صورت گرفت ، بدتر شد، به طوریکه تا تاریخ 10 اکتبر سال جاری میلادی 21 کشور 26 ممنوعیت صادرات مواد غذایی و 8 کشور 12 اقدام محدود کننده صادرات، را به اجرا گذاشته اند. 

علاوه بر موانع صادراتی که روسیه برای صادرات گندم و غلات اعمال کرده؛ هند هم در سال جاری محدودیت های را در صادرات گندم در نظر گرفت که این امر موجب شد تا نگرانی ها در خصوص تامین کالای اساسی در دنیا افزایش یابد. هند به محدودیت صادرات گندم بسنده نکرد و در سال جاری میلادی محدویت هایی نیز در صادرات برنج و شکر اعمال کرد تا بازار جهانی با تلاطم بسیار روبرو شود.