به گزارش اکوایران، جدیدترین داده‌های بندر امام خمینی(ره)، بندری که بیشترین ورودی کالاهای اساسی را دارد، بیانگر این است که تا یکم آذر ماه،  3 میلیون و 577 هزار و 956 تن کالای اساسی فقط در این بندر در انتظار ترخیص است. از این میزان کالای رسوب شده، یک میلیون و 519 هزار و 426 تن کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام و  378 هزار و 477 تن کالاهای شرکت بازرگانی دولتی ایران است. سهم بخش خصوصی نیز از کالاهای رسوبی یک میلیون و 680 هزار و 53 تن است. بدین ترتیب بخش دولتی با یک میلیون و 897 هزار و 903 تن کالا، بیشترین حجم رسوب را در بندر به خود اختصاص داده است. گفته می‌شود، علت رسوب آنها عمدتا به دلیل تکمیل نکردن اسناد ترخیص بویژه نپرداختن ارز مربوطه است. چند روز پیش بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در این باره به خبرگزاری فارس گفته بود، حدود 4 میلیون تن کالای اساسی دپو شده از تیر ماه در بندر امام داریم که مشکل آنها اسنادی دارند. او تاکید کرده بود، شرکت‌های دولتی حاضر به تخلیه نیستند. یکی از مهمترین مشکلات در جریان تخلیه بار آنها نیز به گفته آقایی عدم پرداخت ارز کالا است و تا زمانی هم که واردکنندگان ارز مربوطه را نپردازند، امکان تخلیه و بارگیری این کالاها وجود ندارد. طبق اظهارات او احتمال بعدی در خصوص عدم خروج این کالاها از سوی واردکنندگان، عدم اجازه از سوی گمرک یا عدم پرداخت هزینه حمل‌ونقل یا نپرداختن هزینه‌های آزمایشگاه‌های استاندارد است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تاکید کرده بود، غالبا کالاهای موجود در بنادر مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است. این درحالی که  هر چقدر بیشتر کالا در بنادر کشور بماند، احتمال خودسوزی آفت و ... برای آنها بیشتر می‌شود. 

بدین ترتیب میلیاردها دلار کالای اساسی درحال فاسد شدن در گمرک است؛ اما وزارت جهادکشاوزی برای خروج آنها اقدامی جدی انجام نمی‌دهد.

‌کالاها‌یی درحال فساد

کدام کالاها در هاب غلات مانده‌اند و درحال فساد شدن هستند؟ طبق داده‌های که به دست اکوایران رسیده است، گندم، جو، ذرت، کنجاله، برنج، شکر و روغن کالاهای اساسی رسوب شده در بندر امام هستند. در این بین ذرت با یک میلیون و 785 هزارو 371 تن بیشترین سهم در رسوب را دارد و به تبع بیشترین کالای رسوبی از آن بخش دولتی با 688 هزار و 628 تن ذرت است.

در این بندر 233 هزار و 877 تن گندم  و 416 تن برنج نیز رسوب شده که همه آنها را بخش دولتی  وارد کرده است. در بندر امام  448 هزار و 834 تن جو نیز در انتظار ترخیص است که 389 هزار و 334 تن آن از آن بخش دولتی است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد،  بخش دولتی  125 هزار و 572 تن و بخش خصوصی 175هزار و 246تن دانه روغنی در بندر دارند که هنوز ترخیص نشدند. به تعبیر دیگر 300 هزار و 818 تن دانه روغنی  در این بندر درحال رسوب است.

حجم کنجاله رسوب شده در این بندر  نیز 370 هزار و 222 تن گزارش شده  که بخش قابل توجهی از آن یعنی 315 هزار و 892 تن آن سهم بخش دولتی است.

در این بندر روغن رسوبی بخش دولتی نیز 144  هزار و 184 تن گزارش شده؛ براساس داده‌های موجود مجموع روغن‌های در انتظار ترخیص 285 هزار و 794 تن هستند.

در مقابل میزان شکر رسوب شده 147 هزار و 963 تن گزارش شده؛ همه این شکرها هم از آن بخش خصوصی است.

تعلل شرکت‌های دولتی

 

که بخش عمده آن ها به دلیل نبود ارز ترخیص نشدند.