به گزارش اکوایران، در آبان ماه سال جاری وزارت جهادکشاروزی، عوارض صادراتی پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی را اعلام کرد. همان زمان این عوارض در استان‌های قطب تولید نزدیک به نصف تقلیل یافت. البته این رقم در مورد گوجه فرنگی خیلی بیشتر شد؛ عوارض آن نیم درصد اعلام شد. در مورد وضعیت عوارض این سه کالا  محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، باتوجه به افزایش قیمت گوجه فرنگی زراعی، سیب زمینی و پیاز در بازار مصرف کننده، عوارضی برای صادرات این سه محصول وضع شد. او افزود: این عوارض موقتی است و قطعا برداشته می‌شود. زمانی که قیمت بازار به قیمت متعادل خودش که فاصله قیمتی بین سر مزرعه تا مصرف کننده است، برسد و از آن عددی که آنالیز شده، فراتر نرود، این عوارض برداشته می‌شود.

 برآورد شیراوند این است که نهایتا یک یا دو هفته این عوارض عملکرد خودش را بر بازار بگذارد. البته او قطعی اعلام نکرد، این عوارض در دو هفته آینده حذف می‌شود و صادرکنندگان کماکان باید در انتظار بخشنامه جدید جهادکشاروزی باشند. الاکلنگ برداشت و حذف عوارض صادراتی محصولات کشاورزی مدت‌هاست، صادرکنندگان این حوزه را با چالش مواجه کرده است. چالشی که ظاهرا قرار بود، در سال جاری برمبنای بودجه 1401 برطرف شود. اما به دلیل عدم اجرای قانون از سوی وزارت جهادکشاروزی این اتفاق نیفتاد.

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در همین برنامه تلویزیونی در این باره می‌گوید: در رابطه با وضع عوارض صادراتی، یکی از موضوعاتی که همیشه ما با آن مواجه هستیم، بحث ماده ۲۳ قانون احکام دائمی پنج ساله است که آن جا اشاره می‌شود، وضع عوارض در رابطه با محصولاتی که به آنها به نوعی یارانه‌ای داده نشده، ممنوع است.

او افزود: در بودجه ۱۴۰۱ به خاطر تلاطم‌هایی که وجود داشت و محدودیت‌هایی که برنامه‌ریزی برای بازار صادرات ما را کلا دچار مشکل می‌کرد، مقرر شد، حداقل شش ماه قبل از این که محدودیتی وضع شود، اعلام شود. 

قانونی که تاکنون بعد از گذشت 8 ماه از سال 1401 وزارت جهادکشاورزی اجرا نکرده است.