به گزارش اکوایران، کمتر از یک دهه است که دولت تمرکز خودش را بر بازارهای همسایگان متمرکز کرده است. اما این هدف  برخلاف برنامه‌ریزی‌های دولت به نتیجه مطلوب نرسیده است. در مقابل ایران نه تنها بازارهای درجه یک و دو خود را از دست داده است. درحال از دست دادن بازارهای همسایگان و کوچک شدن سبد تجاریش است. نگاهی به تجارت ایران با افغانستان و عراق این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. با این وجود دولت هنوز در حال ترسیم قوانین و مقررات دست و پاگیر برای کسب وکارها به طور اعم و برای تجارت به طور اخص است.

این موضوع را فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی در جدیدترین نشست خود در اتاق تهران مطرح کردند. در این نشست احمدرضا فرشچیان، یکی از اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران با اعلام اینکه صادرات محصولات کشاورزی و بازارهای ایران، به طور جدی در شرف تهدید و کاهش سهم است، تاکید کرد که سیر نزولی صادرات فرآورده‌های کشاورزی ایران به دلیل اعمال برخی سیاست‌های ارزی و عدم اصلاح رویه‌های آن برای بخش کشاورزی، آغاز شده است. به گفته او، بازارهای درجه یک و دو صادراتی کشاورزی ایران از دست رفته است و این در حالی است که صادرات این بخش باید یک متولی و سیاست‌گذار داشته باشد و همه امور این بخش در وزارت کشاورزی قرار گیرد. به نقل از اتاق تهران فرشچیان این درخواست را مطرح کرد که کمیته‌ای با حضور تشکل‌های بزرگ کشاورزی کشور تشکیل و طی نشست‌هایی مسائل و راهکارهای عبور از مشکلات حوزه کشاورزی با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی و راهگشایی قرار گیرد.

در این نشست همچنین، محمدعلی رضایی رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی و زعفران نیز از افت 70 درصدی صادرات زعفران در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

در این جلسه فعالان اقتصادی برخی از مشکلات خود را نیز شرح دادند، محمدمهدی نهاوندی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، افزایش نرخ حق پرچم کشتی‌های ایران در دریای خزر را موجب بالا رفتن هزینه‌های مربوط به تجارت غلات و دیگر فرآورده‌ها عنوان کرد و عباس کشاورز، رئیس انجمن آبیاری و زهکشی نیز با بیان اینکه 85 درصد از صادرات کشاورزی ایران به دو کشور عراق و افغانستان صورت می‌گیرد، آسیب‌شناسی مقاصد صادراتی این محصولات و توسعه بازارها را ضروری عنوان و در عین حال، بر واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوصی و ترویج نقش تنظیم گری دولت، تاکید کرد.

امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی نیز به ظرفیت خالی کارخانه‌های این بخش اشاره کرد و یادآور شد که مجوز صادرات روغن، در گرو تصمیم وزارت کشاورزی معطل مانده است.

در واکنش به این اظهارات معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی پیشنهاد داد، کارگروهی مشترک با اتاق بازرگانی و این معاونت برای بررسی موضوعات و اخذ تصمیمات عملیاتی تشکیل شود. او همچنین، با اعلام اینکه مسولیت سامانه بازارگاه از سه هفته پیش ، به معاونت امور دام وزارت کشاورزی واگذار شده است، یادآور شد که مراحل ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جدید که به مانند بورس دارای هسته معاملاتی باشد در دستورکار معاونت توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی قرار گرفته است.

شیراوند همچنین در رابطه با ضرورت تفاوت نرخ ارز محصولات کشاورزی با سایر کالاها، آن را مورد تایید خود دانست و تصریح کرد که طی مشورت با بخش خصوصی می‌توان مدل تازه‌ای را احصا و در دولت و بانک مرکزی مطرح کرد. او همچنین اضافه کرد که معاونت توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی با صادرات روغن خوراکی مخالف نیست اما اولویت با تامین و رفع نیاز کامل بازار داخل این محصول است. شیراوند در پایان این جلسه، آمادگی معاونت توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی را برای تشکیل کارگروهی مشترک با نمایندگان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی جهت بررسی مسائل و مشکلات و کسب راه‌‎حل‌ها، اعلام کرد.