اکوایران، سه روز پیش محمد مخبر معاون اول رئیسی وعده داد، دولت نرخ کالاهای اساسی را برای دو سال ثابت نگه می‌دارد‌ تا بتواند مانع از شکل گیری تنش جدی در قیمت‌ها شود. اما از فردا همان روز یعنی از  12 دی ماه کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده های دامی توسط بانک مرکزی باطل شد. طبق اطلاعات موجود به دنبال پیگیری فعالان اقتصادی، بانک عامل بانک‌ها اعلام کردند، واردکنندگان برای تامین ارز کالاهای اساسی صرفا از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه می‌توانند اقدام کنند.

برهمین اساس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور پیرامون این موضوع نامه‌ای به رئیس دولت سیزدهم نوشتند. در نامه این اتحادیه به ابراهیم رئیسی که به دست اکوایران رسیده، آمده است، از روز جای( 12 دی ماه) کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده های دامی توسط بانک مرکزی ابطال شده است، و در مراجعه به بانک عامل اعلام می‌شود برای تامین ارز کالاهای اساسی صرفا از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه می‌توان اقدام کند. 

این واردکنندگان تاکید می‌کنند، استفاده از این منابع با موانع، محدودیت و هزینه های سنگین همراه بوده و برای قریب به اتفاق فعالین این حوزه غیر ممکن می باشد.

این نامه می‌افزاید: در شرایطی که برای بقیه کالاهای غیر اساسی در حال حاضر امکان خرید ارز قابل انتقال در سامانه نیما با حدود قیمت تمام شده ۲۹۲٬۰۰۰ ریال فراهم است، تحمیل منابع ارزی بلوکه شده به نام ارز کالاهای اساسی به قیمت نرخ ثابت نتیجه‌ای به جز ایجاد تلاطم و توقف روند عرضه در جریان تامین کالاهای اساسی و کوچک‌تر شدن سفره مردم در پی نخواهد داشت.

علاوه بر آن خسارت‌های مالی و اعتباری وارده به فعالین اقتصادی این حوزه را نیز بی‌سابقه و جبران‌ناپذیر می‌کند، و با کمال تاسف کمبود شدید این اقلام در ماه های آتی را جبران ناپذیر می‌کند. 

این واردکنندگان معتقد است،  تداوم این قبیل تعارضات در شعارها و عملکرد دولت محترم نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی بیش از پیش به تصمیمات اقتصادی دولت را در پی ندارد. همچنین اعمال این محدودیت در آغاز پر مصرف‌ترین فصل سال (نزدیکی ایام عید و ماه مبارک رمضان) در تعارض با اهداف و برنامه‌های دولت، تا حدودی مشکوک نیز به نظر می‌رسد که نیازمند توجه و بررسی بیش از پیش دستگاه مسئول است.

در پایان این نامه آمده است، متاسفانه تداوم و تشدید تصمیمات خلق‌الساعه، غیرکارشناسی و متضاد با شعارهای و رسمی دولت از قبیل محدود ساختن جریان واردات کالاهای اساسی به استفاده از ارزهای نامرغوب (به رغم نیمایی شدن نرخ ارز) بعضا آسیب‌ها و خسارت‌های شدیدتر از تحریم‌های دشمنان در پی داشته و نیازمند بازنگری و اصلاح فوری است.