به گزارش اکوایران، در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، حسین میرمحمدصادقی با اشاره به یکی از بند‌های آیین‌نامه که در آن قید شده باید تعداد داوطلبین دو برابر کرسی‌های هیات نمایندگان در هر استان باشد، توضیح داد: از آنجا که در برخی استان‌ها تعداد داوطلبین کمتر بود، شورای عالی نظارت تفسیر کرد که در صورتی که در اتاق‌های شهرستان‌ها با 15 کرسی حداقل 16 کاندید و در تهران با 40 کرسی حداقل 41 کاندیدا حاضر باشند، انتخابات می‌تواند برگزار شود.

بر اساس گزارش اتاق ایران، او افزود: بر این اساس در حال حاضر این شرایط حداقلی فراهم است و در هیچ استانی به دلیل نبود داوطلب کافی، انتخابات متوقف نشده است. مثلاً در تهران 192 نفر واجد شرایط و در بسیاری استان‌ها هم بیش از 30 نفر کاندیدا وجود دارد. کمترین تعداد داوطلب مربوط به یکی از استان‌ها با 18 کاندیدا است.

میرمحمدصادقی در مورد نحوه احراز شرایط گفت: هم تأیید و هم عدم تأیید را در مرحله اول هیات های نظارت انجام دادند. در مرحله دوم انجمن نظارت و در مرحله سوم دبیرخانه شورای عالی نظارت و در نهایت خود شورای عالی نظارت اظهار نظر کردند. بنابراین لیست نهایی کاندیداهای واجد شرایط لیستی است که شورای عالی نظارت در نهایت بر اساس تشخیص خود به آن رسیده است و افرادی را واجد و افرادی را فاقد شرایط لازم برای انتخاب شدن دانسته است. البته باید تاکید کنم که احراز نشدن هم به معنای ارزش‌گذاری منفی در کارنامه فرد نیست.

رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی افزود: بنای ما در انجمن، سهل‌گیری بود و اصل را بر صحت گذاشتیم. بنابراین فرم خوداظهاری داشتیم که در آن قید شده بود هر زمان مشخص شود شرایط و اسناد داوطلبین جعلی است، عضویت آنها در اتاق کأن لم یکن خواهد شد. به این ترتیب اصل را بر صحت اسناد ارائه‌شده گذاشتیم. در هر مورد که تفسیر پذیر بود، طوری تفسیر کردیم که افراد بیشتری بتوانند کاندیدا شوند.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه به جز در تهران و یکی دو استان، محل رای‌گیری همان محل اتاق در آن استان است، ادامه داد: در مورد دستگاه‌های اخذ رای، شرکت‌های مختلفی مطرح بودند اما در نهایت شرکت ایزایران انتخاب شد. این شرکت 170 دستگاه احراز هویت با سیم‌کارت لازم و 330 دستگاه اخذ رأی را ارسال کرده که تحویل هیات‌های نظارت در استان‌ها شده‌اند.