به گزارش اکوایران؛ این کشور در اسفندماه اقدام به افزایش عوارض صادراتی گندم، ذرت و جو کرده بود، اما با شروع بهار این روند را تغییر داد و با این شرایط عوارض صادراتی گندم که بسیاری از کشورها به آن وابسته هستند را کاهش داد.  

بر این اساس، شاهد کاهش عوارض صادراتی گندم  به ٥،١٧٩ روبل و  کاهش قابل توجه عوارض جو به ٧٨٩ روبل و از طرفى افزایش عوارض ذرت به  ٢،٩٤٣ روبل خواهیم بود.

صادرات گندم از روسیه در ماه مارچ سال جارى با احتساب کشورهای اورآسیا (EAEU) از ابتدای فصل به رکورد ٤.٨ میلیون تن رسید و رکورد قابل توجه بعد از اکتبر سال ٢٠٢٢ که صادرات گندم به ٤.٧٩ میلیون تن رسیده بود را ثبت کرد.  در عین حال، به طور کلی صادرات انواع غلات در ماه مارچ سال جارى به ٦.٠٥ میلیون تن رسیده بود که از سپتامبر سال ٢٠٢٠، بیشترین میزان صادرات ماهانه محسوب می شود علاوه بر گندم، ذرت نیز با صادرات در حدود ٩٠٠ هزار تن، دومین رکورد میزان صادرات ماهانه بعد از ماه مارچ سال ٢٠٢١ است.

براساس داده‌های اعلام شده از ابتدای فصل زراعى جارى، حدود ٣.٥ میلیون تن ذرت صادر شده که نسبت به فصل گذشته یک میلیون تن بیشتر است. از علل قابل توجه افزایش حجم صادرات ذرت، می توان به رکورد برداشت و افزایش چند برابری عرضه به کشورهایی مانند ترکیه، چین، لیبی و آذربایجان اشاره کرد. از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که  در سال زراعى جارى، برای اولین بار شاهد صادرات ذرت به عربستان و امارات بودیم.

 پیش بینی صادرات گندم براى ماه جارى میلادى با احتساب کشورهای اوراسیا ٤.٤٩ میلیون تن است.  این میزان کمتر از ماه مارچ پیش بینى می‌شود که دلیل آن کاهش احتمالى صادرات به قزاقستان با توجه به ممنوعیت حمل و نقل جاده‌ای است.

ایران کانونی حمل‌و‌نقل غلات صادراتی روسیه

از سوی دیگر امروز شرکت کشتیرانی اعلام کرد، در دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه قرار شده یک قطب حمل‌و‌نقل برای صادرات غلات روسیه در ایران ایجاد شود. رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه چندی پیش اعلام کرده بود قطب حمل‌و‌نقل برای صادرات غلات روسیه در بندر عباس یا بندر امام خمینی ایجاد خواهد شد. به گفته لئونید اسلوتسکی طرفین برای مشارکت کشورهای ثالث در کنسرسیوم آماده هستند اما فرض می‌کنند که روسیه و ایران کانون صادرات غلات روسیه را با هم ایجاد خواهند کرد.