به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نبرد اطراف شهر باخموت در شرق اوکراین با شدت در جریان است و هیچ نشانه‌ای از سقوط این شهر به دست روسیه که توسط مالک گروه واگنر ادعا شده است وجود ندارد.

به نوشته رویترز، یوگنی پریگوژین، مؤسس گروه واگنر گفت که سربازان وی که در تلاشی چندماهه، پرچم روسیه را بر روی ساختمان اداری باخموت برافراشتند. پریگوژین در ویدئویی گفت: از نظر قانونی، باخموت (توسط روسیه) تصرف شده است. دشمن اکنون در مناطق غربی مستقر است.

اما از سوی مقامات اوکراینی هیچ نشانه‌ای مبنی بر تصرف این شهر که قبل از حمله روسیه ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت وجود ندارد. پریگوژین قبلاً نیز ادعاهای نامعتبری را مطرح کرده بود.

photo_2023-04-03_12-18-51

یوگنی پریگوژین، مؤسس گروه مزدور واگنر و معروف به سرآشپز پوتین

روز دوشنبه، ارتش اوکراین اعلام کرد که باخموت و چندین شهر دیگر از جمله آودیوکا در مرکز درگیری‌ها قرار دارند. ارتش گفت: دشمن همچنان در حال تلاش برای تصرف باخموت است. با این حال، مدافعان ما شجاعانه شهر را حفظ کرده‌اند.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود از سربازانی که در آودیوکا، مارینکا و باخموت می‌جنگند قدردانی کرد. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز پیشتر وضعیت باخموت را پرتنش توصیف کرده بود. مالیار گفت که نیروهای اوکراینی در حال دفاع از مواضع خود بوده و نیروهای روس نیز توجهی به تلفات خود ندارند.

درگیری‌های مرکز شهر

فرماندهان ارتش اوکراین گفته‌اند که ضدحمله آنها با حمایت تانک‌های جدید غربی و سایر تجهیزات، دور انتظار نیست. اما در عین حال، بر اهمیت حفظ باخموت نیز تاکید کرده‌اند.

تقدیر زلنسکی از مدافعان باخموت

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت که جنگ در مرکز باخموت به شدت در جریان است. نیروهای اوکراینی ۲۵ حمله دشمن را دفع کرده‌اند، اما نیروهای روسی کارخانه فلز AZOM را تصرف کردند. ژدانوف که ارتباط نزدیکی با ارتش اوکراین دارد در ویدئویی یوتیوبی گفت: دشمن از شمال، شرق و جنوب به مرکز شهر حمله کرده و سعی دارد شهر را تحت کنترل کامل خود درآورد. 

ولادلن تاتارسکی، وبلاگ نویس نظامی معروف روس نیز در روز یک‌شنبه بر اثر یک بمب‌گذاری کشته شد که دومین ترور در خاک روسیه است که با جنگ اوکراین مرتبط است. کمیته تحقیقات دولتی روسیه اعلام کرد که تحقیقات جنایی در مورد این انفجار که منجر به زخمی‌شدن ۳۲ نفر شده را آغاز کرده است. هنوز مشخص نیست که چه کسی پشت این ترور بوده است. پریگوژین گفت که او رژیم کیف را بانی انفجار ندانسته اما یکی دیگر از مقامات برجسته روسیه بدون ارائه مدرک، انگشت اتهام را به سمت اوکراین نشانه رفت.

تهدید هسته‌ای

در فوریه سال گذشته، نیروهای پوتین با ادعای ریسک امینت ملی روابط کیف و ناتو علیه روسیه، به اوکراین حمله کردند. ده‌ها هزار غیرنظامی و سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند. شهرهای اوکراین ویران شده و میلیون‌ها نفر فراری شده‌اند. مسکو ادعا می‌کند که نزدیک به یک پنجم اوکراین را ضمیمه خود کرده است. کیف و غرب این جنگ را برای به زانودرآوردن یک کشور مستقل می‌دانند.

مقامات روس در هشداری علیه غرب در مورد تسلیح اوکراین، احتمال استفاده از سلاح‌های اتمی در جنگ را مطرح کرده‌اند. آن‌ها ماه گذشته گفتند که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهند کرد. روز یکشنبه، فرستاده روسیه در مینسک گفت که مسکو سلاح‌های هسته‌ای خود را به مرزهای غربی بلاروس نزدیک کرده و آنها را در نزدیکی ناتو قرار می‌دهد. اقدامی که بن‌بست دیپلماتیک مسکو با غرب را تشدید خواهد کرد. بوریس گریزلوف، سفیر روسیه در بلاروس به تلویزیون دولتی بلاروس گفت، این سلاح‌ها امنیت ما را تضمین می‌کند.  

دستگیری یک روزنامه‌نگار آمریکایی توسط روسیه یکی دیگر از موضوعات مهم دیپلماتیک بود.

تقدیر زلنسکی از مدافعان باخموت

ایوان گرشکویچ، خبرنگار دستگیر شده در روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در تماس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خواستار آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال شد. لاوروف نیز گفت واشنگتن نباید این پرونده را سیاسی کند. روز پنجشنبه، سرویس امنیتی روسیه اعلام کرد گرشکویچ را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات از یک شرکت دفاعی روس دستگیر کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به گرشکویچ گفت: بلینکن نگرانی شدید ایالات متحده از بازداشت غیرقابل قبول یک روزنامه‌نگار و شهروند آمریکایی توسط روسیه را اعلام کرده است. وزارت خارجه روسیه گفت که لاوروف به بلینکن گفته است که سرنوشت گرشکویچ توسط دادگاه مشخص خواهد شد. او اتهامات بی‌مدرک روسیه تکرار کرد.

وال‌استریت ژورنال ادعای جاسوسی گرشکویچ را رد کرده است. کاخ سفید نیز اتهام جاسوسی را که مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است را مضحک خوانده است.