به گزارش اکوایران، بررسی وضعیت تراز تجاری ایران با 19 شریک عمده تجاری خود در سال گذشته نشان می‌دهد، تراز تجاری ایران در مجموع منفی 6 میلیارد و 489 میلیون دلار بوده است. بر اساس آمار صادرات و واردات گمرگ جمهوری اسلامی ‌ایران، در سال گذشته مازاد واردات نسبت به صادرات (تراز تجاری منفی) از مبداء امارات متحده عربی با ثبت بیشترین کسری تراز تجاری، یک تراز منفی 12 میلیارد و 627 میلیون دلاری را رقم زده است.

سهم 90 درصدی نوزده کشور درحجم تجارت ایران

محاسبات صورت گرفته حاکی از آن است که حجم تجارت کالاها (بدون احتساب نفت خام) که بیانگر مجموع ارزش صادرات و واردات است در پایان سال گذشته 112 میلیارد و 820 میلیون دلار بوده است.

بررسی بازارهای هدف صادراتی و وارداتی و میزان مراودات تجاری کالاهای غیرنفتی بیانگر این است که در سال 1401 ایران با 19 کشور، بیشترین مراوده تجاری را داشته که سهم 90 درصدی از حجم تجارت ایران در سال گذشته را داشته‌اند. این بررسی نشان می‌دهد سهم حجم تجارت امارات با 24 میلیارد و 161 میلیون دلار بیشترین رقم در مقایسه با سایر کشورها بوده است. ترکیه نیز در این بررسی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

بررسی تراز تجاری بسیار حائز اهمیت است، زیرا یکی از اصلی‌ترین اجزای تراز پرداخت‌ها محسوب می‌شود و تحلیل آن در اقتصاد بسیار کاربرد دارد. با در نظر گرفتن این آمار می‌توان بررسی کرد که در نتیجه مراوده‌ تجاری ایران با 19 شریک عمده تجاری، کدام کشورها کسری و مازاد تراز تجاری داشته‌اند و تحلیل شفافی از عملکرد تجاری ایران با سایر کشورها ارائه داد.

تجارت

امارات متحده عربی رکوردار بیشترین کسری تجاری

ارزیابی عملکرد تجاری ایران در سال گذشته بیانگر این موضوع است که تراز تجاری منفی 6 میلیارد و 489 میلیون دلار برآورد شده است.

تراز تجاری جریان صادرات و واردات را در یک دوره زمانی معین اندازه‌گیری می‌کند. اگر ارزش صادرات کشوری نسبت به واردات آن بیشتر باشد، آن کشور دارای مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت است و متقابلا اگر کشوری بیشتر از ارزش صادرات خود واردات کند، دارای کسری تجاری یا تراز تجاری منفی است. این موضوع در تعیین نرخ ارز هم موثر بوده و هم متقابلا اثرپذیر خواهد بود. زمانی که مازاد صادرات کشور بالاتر باشد ارزآوری نیز فراتر بوده و در نهایت دلار بیشتری وارد کشور خواهد شد. این موضوع می‌تواند به معنای رشد عرضه دلار در کشور و در ادامه کنترل نرخ ارز در هر منطقه باشد.

در همین رابطه جزئیات وضعیت تجارت خارجی ایران و سایر کشورها طی سال گذشته راوی این است که مازاد واردات نسبت به صادرات (تراز تجاری منفی) از مبداء امارات متحده عربی با ثبت جایگاه نخست در میان 11 کشور که کسری تجاری داشته‌اند، یک تراز منفی 12 میلیارد و 627 میلیون دلاری را رقم زده است.

کشورهای آلمان، سوئیس، چین، انگلستان (بریتانیا) به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این تراز تجاری منفی در ایران قرار می‌گیرند.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد مازاد صادرات نسبت به واردات (تراز تجاری مثبت) به مقصد عراق با قرار گرفتن در جایگاه نخست در میان هشت کشور که مازاد تجاری داشته‌اند، تراز تجاری مثبت 9 میلیارد و 973 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. کشورهای افغانستان، ترکیه و اندونزی به ترتیب در رتبه‌های بعدی این مازاد تجاری قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر، در امارات متحده عربی وضعیت تجارت ایران بیشتر رویکرد ارزدهی داشته و در عراق ارزآوری بیشتری به ثبت رسیده است.