به گزارش اکوایران؛‌ ارزیابی شاخص مدیران خرید از شامخ کل اقتصاد در اولین ماه چهار سال گذشته (1399 تا 1402) نشان از آن دارد که در تمام دوران مورد بررسی عدد شامخ کل اقتصاد کمتر از 50 بوده و بیشترین افت عدد این شامخ در فروردین سال 1399 ثبت شده و پس از آن بیشترین افت به فروردین سال 1402 اختصاص یافته است. گزارش منتشر شده نشان می دهد که شاخص مدیران خرید تعدیل فصلی نشده برای کل اقتصاد در فروردین ماه عدد 42.04 بوده که نسبت به فروردین سال گذشته رشد داشته با این حال این عدد زیر عدد 50 بوده است.  

براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در فروردین‌ماه عدد 42.04 محاسبه شده است و این عدد در مجموع کمترین مقدار در 3 ماه گذشته از بهمن‌ماه 1401 را داشته است، بطوریکه در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی، به‌غیراز «سرعت انجام و تحویل سفارش» و «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی»، کمتر از ۵۰ گزارش شده‌اند.

فعالان اقتصادی معتقدند، در فروردین‌ماه طبق روال هر سال به دلیل تعطیلات، اکثر شاخص‌ها با رکود همراه بودند، اما در این دوره اکثر شرکت‌ها به دلیل شرایط نابسامان قیمتی نرخ ارز و تامین مواد اولیه و هم‌زمانی تعطیلات نوروز با ماه رمضان برخلاف سال‌های گذشته مدت‌زمان بیشتری را تعطیل بوده‌اند و انتظار بهبود فعالیت‌ها در اردیبهشت با شدت بیشتری همراه بوده است؛ اما نااطمینانی شدید برای قیمت‌ها و تغییرات دائمی قوانین و مقررات به‌شدت باعث نگرانی شرکت‌ها برای برنامه‌ریزی در افق کوتاه‌مدت شده است.

براساس شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد این امر به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

شکست رکود حداکثری 55 دوره بخش صنعت

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که تعطیلات نوروزی به کاهشی شامخ اقتصاد دامن زده و آن را به پایین‌ترین رقم در دوره 3 ماهه رسانده است؛ اما هم‌زمان، شاخص انتظارات فعالان اقتصادی برای فعالیت در ماه آینده، بالاترین رقم در دوره 43 ماهه را ثبت کرده است.

براساس این گزارش ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در فروردین اوضاع شامخ در بخش صنعت با شدت بیشتری نسبت به کل اقتصاد افول کرده و با ثبت عدد 35.63 به پایین‌ترین میزان در دوره 55 ماه رسیده است؛ از سوی دیگر در این بخش نیز شاخص انتظارات تولید در ماه آینده 78.83 مطابق روال فروردین ماه افزایش داشته و به بیشترین مقدار خود در سری زمانی 55 دوره رسیده است.  

ثبت کمترین عدد در این دو گروه در فروردین ماه در حالی ثبت شده که شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده برای هر دو گروه رقم قابل توجهی داشته و این امر را می‌توان به تقابل آمار و انتظار تعبیر کرد.

شامخ 2

شاخص مدیران خرید کل اقتصاد

با توجه به اینکه عدد فروردین سال جاری کمترین مقدار در دوره 3 ماهه از بهمن 1401 محسوب می شود ‌این پرسش مطرح می‌شود که چه عواملی این افت را به همراه داشته است؟  شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در فروردین‌ماه عدد 42.04 محاسبه شده است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تعطیلات نوروز، ماه رمضان و همچنین نابسامانی قیمت‌ها باعث شده تا اکثر کسب‌وکارها در رکود و تعطیل باشند که این عوامل موجب شد‌ه تا شاخص کل مدیران خرید در فروردین ماه با رکود همراه باشد.

براساس این گزارش در میان رشته فعالیت‌های اصلی شامخ کل اقتصاد در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی، به‌غیراز سرعت انجام و تحویل سفارش و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، کمتر از ۵۰ گزارش شده‌اند.

شامخ 3

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

از سوی دیگر داده‌های به‌دست‌آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، نشان دهنده آن است که عدد به دست آمده برای شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) در فروردین‌ماه 35.63 بوده و طی 36 ماه اخیر از فروردین 99 کمترین مقدار و در سری 55 دوره، دومین کمترین مقدار را خود را ثبت کرده که مطابق انتظارات ماه قبل حاکی از رکود در فعالیت‌های بخش صنعت در تعطیلات فروردین‌ماه است. در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی کمتر از 50 گزارش شده‌اند و مولفه تولید محصولات، کمترین مقدار را در میان مولفه‌های اصلی داشته است. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که همه رشته فعالیت‌های صنعتی نیز با رکود در شاخص روبرو بودند و در میان رشته فعالیت‌ها صنایع لاستیک و پلاستیک کمترین کاهش و سایر صنایع و نساجی بیشترین کاهش را داشته‌اند.