به گزارش اکوایران: با گذشت نزدیک به 46 روز از سال جاری هنوز تکلیف کالای مشمول حقوق گمرکی یک درصد مشخص نیست و این امر نگرانی‌ها را نسبت به کمبود و گرانی این اقلام را در بازار به وجود آورده است، نامشخص بودن وضعیت حقوق گمرکی «کالاهای اساسی»، «دارو» و «شیرخشک اطفال» در حالی است که علی بهادری جهرمی در حاشیه نشست دولت اعلام کرد که هیئت وزیران با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک اطفال در سال جاری یک درصد محاسبه شود موافقت کرده است. خبری که می تواند نگرانی نسبت به تامین این اقلام در بازار را از بین برد.  

از سوی دیگر علی اصغر باقرزاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اینکه گفته می شود در دو ماهه اول سال‌جاری به دلیل مشکلاتی که در دو بخش تخصیص ارز و مشکلات گمرکی وجود داشته عملا مواد اولیه دارویی و ... از گمرکات ترخیص نشده، با تایید این موضوع در گفت و گو با «اکوایران» توضیح داد: حقوق گمرکی «کالاهای اساسی»، «دارو» و «شیرخشک اطفال» از 4 به 1 دصد کاهش پیدا کرده و روز چهارشنبه گذشته هم سخنگوی دولت این خبر را اعلام کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش که با تداوم شرایط کنونی آیا در آینده با بحران دارو در کشور روبرو خواهیم شد می گوید: در صورتی که مشکل برطرف نشود به طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد؛ چرا که در دو سه ماه آینده مجبور به واردات دارو خواهیم شد، به همین دلیل مجبور به مدیریت بازار هستیم که با احتکار و انبار دارو مواجه نشویم و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، قطعا با چالش رو به رو خواهیم شد.

تغییر حقوق گمرکی هنوز ابلاغ نشده

اظهارنظرهای مطرح شده در حالی که پیگیری «اکوایران» از گمرک نشان از آن دارد که هنوز این مصوبه به گمرک ایران نرسیده است. در این خصوص علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران می‌گوید: خبر تصویب کاهش حقوق گمرکی از سوی سخنگوی دوات «کالاهای اساسی»، «دارو» و «شیرخشک اطفال» را شنیده، اما هنوز این مصوبه به گمرک اظهار نشده است.

به گفته مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، تا زمانی که این فهرست به گمرک ارسال نشود امکان ترخیص کالای مذکور با حقوق گمرکی یک درصد وجود ندارد؛ هرچند واردکنندگان می توانند با حقوق گمرکی 4 درصد نسبت به ترخیص این اقلام اقدام کنند.

سال گذشته براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالا‌های اساسی، ملزومات پزشکی، شیرخشک و ... به یک درصد کاهش پیدا کرد، این اقدام به منظور کنترل قیمت در بازار صورت گرفت و برای سال جاری نیز لازمه اجرای این مصوبه اعلام فهرست کالا به گمرکات است. اما هنوز فهرست کالایی که امکان ترخیص آنها با حقوق گمرکی یک درصد وجود دارد به گمرک ابلاغ نشده است.