به گزارش اکوایران، صنعت فولاد از نگاه فعالان اقتصادی کماکان با چالش‌های متعددی از جمله قوانین منع صادراتی و تولید مواجه است؛ با این حال هنوز میزان تولید کاهش نیافته است. طبق گفته بهرام سبحانی - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - اکنون میزان تولید 30 میلیون تن است.

سبحانی در افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: میزان تولید هم‌اکنون 30 تن است اما ظرفیت نصب‌شده، بالای 40 میلیون تن است. البته قرار است در سال 1404 به 55 میلیون تن برسیم، اما مسأله اینجاست که اکنون همین ظرفیت موجود به تولید نرسیده است.

او در تشریح دلایل این مسأله گفت: علت شکل‌گیری وضعیت کنونی ناشی از مشکلات درون‌بنگاهی است و بخش دیگر نیز ناشی از تحریم‌هاست. این دو مشکل را خود فعالان صنعت فولاد می‌توانند حل کنند؛ یعنی اگرچه دور زدن تحریم‌ها هزینه دارد اما بخش خصوصی می‌تواند حل کند؛ اما چالش سوم، سیاستگذاری‌های دولتمردان است؛ سیاست‌هایی که تولید و صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در ایران امنیت سرمایه‌گذاری و در مجموع امنیت کسب و کار وجود ندارد. افرادی که تاکنون یک تن فولاد صادر نکرده‌اند، برای این صنعت تصمیم‌گیری می‌کنند. دیدیم وقتی جنگ روسیه و اوکراین شروع شد و قیمت فولاد در دنیا از 400 دلار به 800 دلار می‌رسد، اعلام می‌شود که فولاد مشمول تعرفه شود. در واقع وقتی این صنعت بعد از حدود پنج ماه زیان با یک فرصت طلایی مواجه می‌شود، برای صادرات مانع می‌تراشند.

او ادامه داد: از طرف دیگر، می‌بینیم که معافیت‌های مالیاتی را حذف می‌کنند و می‌گویند شمش، محصول خام است و باید مشمول صادرات شود، در حالی که واقعیت این است که شمش فولاد محصول نیمه‌نهایی است. این موضوع را سایر فعالان صنعت نیز تأیید می‌کنند.

قیمت‌گذاری، به یک بازار محدود نمی‌ماند

در بخشی از افتتاحیه این رویداد، علیرضا بختیاری - مدیرمسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد - به فرصت‌ها و چالش‌های صنعت فولاد اشاره کرد. او که سخنران آغازین این مراسم بود، تاکید کرد که در حال حاضر صنعت فولاد با چالش‌هایی نظیر ظرفیت مازاد، نگرانی‌های زیست‌محیطی و منازعات تجاری روبرو است.

او همچنین به آسیب‌های قیمت‌گذاری اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر موضوع قیمت‌گذاری از یک موضوع استثنایی و ویژه به یک موضوع عام و فراگیر تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از کالاهای دارای بازار رقابتی را به نام حمایت از مصرف‌کننده یا تولیدکننده در بر گرفته است. تثبیت یک قیمت کلیدی همچون نرخ ارز، فقط به آن بازار محدود نمی‌ماند و نیازمند مداخلات گسترده در بازارهای دیگر است؛ زیرا قیمت‌ها در زنجیره تولید به صورت سریالی به یکدیگر مرتبط هستند. این همان سیکل معیوبی است که در هر صنعتی می‌تواند بارها تکرار شود.

تغییر وضعیت قیمت‌گذاری در برنامه توسعه هفتم

در ادامه، سید شمس‌الدین حسینی - نماینده مجلس و وزیر اسبق اقتصاد - در این نشست به عنوان دومین سخنران در تایید سخنان بختیاری به نقد موضوع قیمت‌گذاری از سوی سیاستگذاران پرداخت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امروز ما برای حمایت از تولید به انرژی یارانه می‌دهیم. برای حمایت از صنعت به انرژی یارانه می‌دهیم. بعد از مدتی متوجه می‌شویم تولید و صنعت با همین حمایت دچار دردسر شدند. بر همین اساس فعالان صنعت خواهان حذف شیوه کنونی حمایت دولت هستند.

او تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه به دنبال تعیین تکلیف یکسری از مسائل مهم از جمله بحث ارز و قیمت‌گذاری هستیم؛ چون اگر مسائل مهم تعیین تکلیف نشود نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که در آینده رتبه ایران از دهم فولاد جهان به عدد بهتری برسد.

او تصریح کرد: البته یکی از چالش‌های اصلی برای رسیدن به این هدف، تشکیل سرمایه است که وضعیت کنونی نوید خوبی را برای تولید نمی‌دهد. فقط بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری تحت فشار نیست بلکه در حوزه دولت نیز ما تحت فشار هستیم.

صادرکنندگان در لاک دفاعی قرار گرفتند

در ادامه برنامه سخنرانان در این مراسم، کیوان جعفری طهرانی - تحلیلگر ارشد بازار آهن و فولاد - به بحران کسری گاز و برق در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت در ایران بیش از  بازار جهانی بود، برخی صادرکنندگان در لاک دفاعی قرار گرفتند و کالای خود را در بازار ایران بیشتر عرضه کردند.

جعفری طهرانی افزود: با توجه به این روند، احتمال دارد که خریدار خارجی با  قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی از فروشندگان ایران خرید کند.