به گزارش اکوایران، در آغاز این مراسم «سروش فولادچی»، مدیر همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و برگزارکننده این رویداد، اعلام کرد: در راستای تصمیم‌سازی برای متولیان مربوطه، توازن بازار فلزات غیرآهنی، بررسی افق پیشروی تولید، مصرف و صادرات، تثبیت روابط بین‌الملل، اصلاح سیاست‌گذاری ارزی و صادراتی، توسعه بازارهای بین‌‌المللی، عرضه و تقاضای داخلی فلزات غیرآهنی، چالش‌‌ها و فرصت‌‌ها، طرح‌های توسعه ظرفیت تولید فلزات غیرآهنی، احیا و سرمایه‌گذاری در معادن کوچک و متوسط و نقش فناوری‌های نوین در توسعه اکتشاف فلزات غیرآهنی، مهم‌ترین مواردی هستند که در رویداد امسال به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

فولادچی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده و اذعان فعالان و دست‌اندرکاران صنایع فلزات غیرآهنی اعلام کرد: برگزاری چهار دوره از همایش «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» در روندی مثبت و با رفع مشکلات هر دوره نسبت به دوره ماقبل، توانسته جایگاه و اثربخشی خود را در این صنایع نشان دهد و در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک آنها نقشی فعال داشته باشد. آغاز و انجام چهار طرح جامع در صنایع مس، آلومینیوم، سرب و روی و طلا به عنوان مهمترین سندهای بالادستی این صنایع، از جمله دستاوردهای ملموس این رویداد بعد از طرح جامع فولاد است.

مدیر همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد افزود: برگزاری پنجمین دوره از این رویداد فراملی نیز با در نظر گرفتن رفع نواقص دوره‌های پیشین و با هدف تضارب آرا و همفکری همه اضلاع تاثیرگذار این صنایع اعم از دولت، مجلس، انجمن‌های تخصصی، شرکت‌های فعال و نخبگان در حال برگزاری است.

فولادچی ادامه داد: برنامه‌ریزی و تبیین استراتژی مناسب، دقیق، کارا و به‌موقع جهت استفاده بهینه از این منابع خدادادی در جهت توسعه پایدار اقتصاد کشور امری ضروری و حیاتی است. تخمین درست از توانمندی‌های بومی کشور که با همت همه فعالان در این سال‌ها رشد ملموسی داشته، در کنار بررسی مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه این صنایع و استفاده از ظرفیت‌های تعاملات بین‌المللی جهت رفع آن‌ها، مواردی هستند که امکان حصول نتایج کاربردی را محقق می‌سازند.

او درباره هدف دنیای اقتصاد از برپایی این رویداد گفت: هدف اصلی گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد از برگزاری این رویداد، کمک به شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و ارایه راهکارهای موثر با ایجاد بستری مناسب برای تعامل فعالان و گردش صحیح اطلاعات تخصصی است تا بر اساس ماموریت خود در مسیر توسعه این بخش مهم از اقتصاد کشور نقشی فعال داشته باشد.

چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران

تنظیم بازار زولبیا واجب‌تر از واردات ماشین‌آلات معدنی است!

در ادامه این برنامه، ابراهیم جمیلی - مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین - به نقد رویکرد دولت پرداخت و گفت: تمام وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به کنترل بازار و تنظیم بازار ختم شده است؛ بطوریکه تنظیم بازار تخم مرغ، گوشت و زولبیا و بامیه ماه رمضان واجب‌تر از ماشین‌آلات معدنی شده است.

او افزود: اگرچه سال گذشته وزارتخانه تلاش زیادی برای ورود ماشین‌آلات انجام داده ولی هنوز مشکلات پابرجاست و قادر به واردات ماشین‌آلات معدنی نیستیم.

از نگاه جمیلی، محدودیت ماشین‌آلات معدنی باعث شده قیمت محصول در انگوران گران‌تر از ترکیه باشد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران  حوزه سرب و روی ایران در ترکیه اشاره کرد و گفت: در زمینه سرب و روی به علت عدم حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی، آنها به ترکیه رفتند. الان معادن ترکیه را ایرانی‌ها راه انداخته‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا هاب تامین مواد اولیه سرب و روی از ایران به ترکیه منتقل می‌شود. 

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت: هیچ‌کس غیر از خودمان نمی‌تواند به ما کمک کند؛ فقط باید از موازی‌کاری دست برداریم.

جمیلی به وعده‌های دولتی‌ها در حوزه پروژه‌های فناورانه اشاره کرد و یادآور شد که «اگرچه وعده‌های خوبی داده شد، اما مشکلات همچنان پابرجاست.»

او افزود: در یک سال گذشته صرفا در بحث هوشمندسازی و ورود به اقتصاد دیجیتال مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد به ما کمک کرد و گوش شنوایی دیگری ندیدیم. همه مباحث در حد کاغذبازی بوده و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. هنوز بحث خام‌فروشی و نیم‌خام‌فروشی مطرح است؛ در حالی که تعریف خام و نیم خام فروشی مشخص نیست.

چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران

 

فرصت‌سوزی دولت

جمیلی در ادامه صحبت‌های خود به بحران جنگ اوکراین و فرصت طلایی که به دنبال آن برای صادرکنندگان فراهم شد نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در آن مقطع یک فرصت طلایی برای ما فراهم شد، اما عوارض قطره‌چکانی صمت مانع از بهره‌مندی از این فرصت شد.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در بخش دیگری از بیان دیدگاه‌های خود، سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی را یکی از چالش‌های اساسی این بخش خواند و چالش دیگر را عرضه مواد معدنی در بورس مطرح کرد و افزود: اگرچه ما با عرضه مواد معدنی در بورس کالا موافق هستیم اما عدم عرضه مناسب و قیمت‌گذاری، لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت زده است.

جمیلی تاکید کرد: در بخش خریداران پنج گروه اصلی وجود دارد اما در جریان تصمیم‌گیری هیچ‌کدام حضور ندارند. در کنار این مشکلات موضوع قطع گاز و برق در زمستان و تابستان هم هست. مشکل تامین ماشین‌آلات هنوز وجود دارد که حل نشده است. در این میان محیط زیست کماکان نقش محیط ایست را بازی می‌کند و معدنگاران نتوانستند با بومی‌ها به تعامل درست برسند. همه این‌ها یک طرف، عدم حمایت از بخش پژوهشی هم یک درد بزرگ دیگر است.

او در بخش دیگر سخنانش به اهمیت توجه به واحدهای کوچک نیز اشاره کرد و در پایان خطاب به نمایندگان دولت و مجلس گفت: ما از دولت و مجلس می‌خواهیم ما را باور کنند. ما می‌توانیم کار کنیم.

چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران

تهاتر سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، با مالیات

به گزارش اکوایران، در این نشست همچنین محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس - خطاب به فعالان معدنی گفت: بر مبنای ماده 11 قانون جهش تولید دانش بنیان از امسال واحدهای صنعتی و معدنی که به سمت تحقیق و توسعه حرکت می‌کنند هر عددی را هزینه کنند؛ پس از دریافت تأییدیه لازم از سوی وزارت صمت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند از تهاتر مالیاتی استفاده کنید.

او افزود: پیشتر فقط در قالب هزینه قابل قبول مالیاتی، میزان سود شرکت‌های معدنی و صنعتی کاهش نمی‌یافت. اما اکنون در قالب ماده 11 قانون، اگر واحدهای صنعتی و معدنی در حوزه آرندی و فناوری ورود کنن،د می‌توانند آن هزینه را با مالیات واحد تهاتر کنند.

او در بخش دیگری گفت: مولدسازی دارایی یعنی هزینه - فرصت ایجاد کردن. حال باید بدانیم در بخش معدن، ظرفیت چقدر است و چقدر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم. باید هزینه و فرصت این بخش مشخص شود.

پورابراهیمی با اشاره به رتبه پنجم ایران در حوزه ذخایر در جهان اظهار کرد: در حال حاضر برخلاف رتبه ما در ذخایر یعنی رتبه پنجم، رتبه ما در تولید 20 است که نشان می‌دهد ذخایر و تولید ما چه فاصله زیادی با هم دارند.

وی همچنین به نقد روند اکتشاف در کشور پرداخت و گفت: در 35 سال گذشته مطالعات اکتشافی بسیار اندک بوده است. این رقم 7 درصد است که الزام به اکتشاف را ضروری می‌کند. ما از وزارت صمت می‌خواهیم به مجموعه‌های خصوصی که در بخش اکتشاف فعالیت می‌کنند اجازه داده شود که بخشی از آن منطقه را در قالب مالکیت هم به بهره‌برداری برسانند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سپس پیشنهاد داد هلدینگ تخصصی در حوزه اکتشاف با مشارکت مردم و شرکت‌های بزرگ در بورس شکل بگیرد.

پورابراهیمی به موضوع اراضی معدنی در اختیار دولت هم اشاره کرد و خبر داد: مذاکراتی با سازمان انرژی اتمی و محیط زیست انجام شده و امیدواریم که در آینده به مرحله تفاهم‌نامه برسد.

او در بخش دیگر از سخنانش به موضوع تفکیک وزارت صمت، یعنی تفکیک بخش صنعت و معدن از بخش تجارت پرداخت و گفت: موضوع بحث تفکیک وزارت صمت در کمیسیون تصویب شده و هفته آینده در مجلس بررسی خواهد شد.

پورابراهیمی به یکی از موضوعات مهم این روزها یعنی وضعیت کنونی بازار سرمایه و افت آن نیز اشاره کرد و گفت: این وضعیت منطقی است و تفاوت زیادی با رویداد سال 99 دارد.