به گزارش اکوایران؛ براساس آمار گمرک حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته  حدود 2 میلیارد و 320 میلیون دلار بوده که با این شرایط این کشور توانست عنوان ششمین صادرکننده کالا به ایران از آن خود کند؛ حال با توجه به توافق صورت گرفته میان دو کشور می توان گفت این دو کشور دارند جایگاه خود را سطح مبادلات بهبود بخشند.

رئیس کل گمرک ایران در این دیدار با اشاره به اینکه زمینه‌ها و سرفصل‌های همکاری بین دو کشور برای تسهیل تجارت ادامه می یابد و با اراده ای که بین دو کشور وجود دارد توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری بیش از پیش خواهد شد.

به گفته محمد رضوانی‌فر، علاوه بر تسهیل‌گری تجارت بین دو کشور، گمرک ایران برای ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی مجاز روسیه در قالب کریدور سبز گمرکی آمادگی دارد و این همکاری‌ها با امضای موافقتنامه همکاری در قالب فعالان اقتصادی مجاز بین دو کشور گسترش خواهد یافت.

علاوه بر موافقت‌نامه صورت گرفته میان ایران و روسیه رییس کل گمرک ایران از امضای موافقتنامه سه جانبه ترانزیت بین ایران، روسیه و آذربایجان خبر داد و اعلام کرد با توجه به ظرفیت های ترانزیتی بین دو کشور و کریدور شمال و جنوب با توسعه همکاری ها، حجم ترانزیت بین دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت و با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور و تنوع و حجم تولیدات دو کشور با همکاری های بیشتر، حجم مبادلات بین ایران و روسیه به بیش از ۳ برابر قابل افزایش است.

اما آنچه می تواند توان تجاری دو کشور را افزایش دهد به استفاده از ظرفیت دریای خزر و توسعه مبادلات دریایی و استفاده از ظرفیت ریلی از مرز سرخس باز می گردد، مسیری که می تواند ایران را به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل کند.

مسیر سبز گمرکی میان ایران و روسیه

 روسلان داودف رئیس گمرک فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با اشاره به تسهیل و تسریع امور گمرکی و کمک به فعالان اقتصادی بر هدف افزایش حجم مبادلات بین دو کشور تاکید کرد.

رئیس گمرک فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه یکی از مسیرهایی که به افزایش حجم‌ مبادلات تجاری بین دو کشور کمک می کند، استفاده از مسیر سبز گمرکی ایجاد شده بین دو کشور است، افزود: افزایش تعداد کالاهای مورد مبادله در این کریدور از جمله کالاهای فناوری منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

روسلان داودف با اشاره به اهمیت توافق سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در زمینه ترانزیت گفت: هدف ما توسعه ظرفیت ترانزیتی است و در این مورد، همکاری های لازم را انجام می دهیم تا ترانزیت افزایش یابد.