به گزارش اکوایران؛ پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد.

براساس اعلامیه وزارت کشاورزی روسیه در بازه زمانی مورد نظر، شاهد کاهش عوارض صادراتی گندم  به ٢،٦٢٩ روبل، ذرت به ١،١٨٩ روبل و صفر شدن عوارض جو  خواهیم بود. براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت کشاورزی روسیه، از دهم تیرماه ١٤٠١ (آغاز فصل زراعى) بیش از ٥٠ میلیون تن انواع غلات صادر کرده است. این کشور پیش‌بینی کرده تا پایان فصل کشاورزی (تا ٩‌ام تیر ماه سال جارى) صادرات غلات این کشور از ٥٥ میلیون تن فراتر خواهد رفت که از این مقدار حدود ٤٥ میلیون تن آن گندم خواهد بود.

طبق آمار گمرکات روسیه، از دهم تیرماه سال ١٤٠١ تا ٥ام خرداد ماه سال جارى، صادرات انواع غلات به ٤٦.٦٢ میلیون تن رسیده که افزایش ٤٢ درصدی؜ نسبت به سال قبل داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده از این میزان صادرات سهم گندم٣٧.٨٣ میلیون تن داشته که افزایش ٤٤.٨ درصدی داشته است. سهم صادرات جو هم ٣.٩١ میلیون تن بوده که افزایش ٤٠.٩ درصدی را ثبت کرده است. اما صادرات ذرت هم همراه با سهمی ٣.٨٢ میلیون تنی بوده  که افزایش آن ٣٤ درصد بوده است.  

براساس این گزارش در حال حاضر کشتى هاى بارگیرى و یا در حال بارگیرى در بنادر روسیه در مجموع ١.٤٢ میلیون تن انواع غلات را جهت صادرات، آماده دارند که از این میزان ١.٢٣ میلیون تن گندم  است.

از سوى دیگر، کمپین کشت بهاره در بخش اروپایی روسیه رو به پایان است. در منطقه اورال، روند کاشت سریعتر از سال گذشته در حال انجام است، در حالی که در منطقه سیبری به طور قابل توجهی نسبت به سال گذشته سریعتر بوده است. تا تاریخ ٤ام خرداد ماه، ٢٤.٦ میلیون هکتار ٨٢ درصد از اراضى کشاورزى روسیه تحت کشت محصولات کشاورزى رفته که نسبت به سال قبل با ٢٢.٣ میلیون هکتار در همین زمان بیشتر است.