به گزارش اکوایران؛ مدودف رئیس جمهوری پیشین روسیه هشدار داده که اگر کشورهای عضو گروه هفت تصمیمی علیه صادرات روسیه بگیرند، مسکو از توافق خارج می‌شود. به گزارش رویترز، مدودف که در حال حاضر معاون ولادیمیر پوتین در شورای امنیت این کشور است، روز یک‌شنبه، ۲۳ آوریل (سوم اردیبهشت) هشدار داد که مسکو ممکن است توافق‌نامه صادرات غلات را لغو کند.

دمیتری مدودف در کانال تلگرامی خود نوشته اگر هفت کشور برتر صنعتی غرب موسوم به گروه ۷ صادرات روسیه را تقریبا به طور کامل ممنوع کنند، نه تنها توافق‌نامه صادرات غلات خاتمه می‌یابد بلکه صدور دیگر کالاهای روسی که این کشورها به آن نیاز دارند نیز متوقف می‌شود.

5 پیش شرط برای تمدید توافق نامه صادرات غلات

پیش از این وزارت خارجه روسیه وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود امکان تمدید قرارداد غلات پس از ١٨ام ماه May (٢٨اردیبهشت) را در صورتی که پنج مشکل اساسى توافق منعقد شده در تابستان ٢٠٢٢ حل نشود وجود نخواهد داشت.

این 5 شرط شامل «اتصال راسلخوزبانک به سامانه تسویه حساب سوئیفت»، « از سرگیری تحویل ماشین آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات تحت تحریم غرب به روسیه»، « رفع محدودیت های بیمه کشتی های روس حامل غلات و رفع ممنوعیت دسترسی آنها به بنادر»،‌« احیای عملیات خط لوله آمونیاک Togliatti-Odessa (سازمان ملل وعده داده بود آن را در دسامبر ٢٠٢٢ افتتاح کند)» و « رفع انسداد دارایی ها و حساب های خارجی شرکت های روسی مرتبط با تولید و حمل و نقل مواد غذایی و کود هاى کشاورزى» می شود.

 علاوه بر این هشدار وزارت کشاورزی روسیه که پس از جنگ اوکراین اقدام به تعیین عوارض برای صادرات غلات کرده بود در آخرین عوارض اعلامی که مهلت آن ٢٥ ام آوریل به پایان می رشد اقدام به افزایش عوارض صادراتی غلات کرده بود. بر این اساس، عوارض صادراتی گندم ٥،٧٥٩ روبل،  ذرت به ٣،٧٢٩ روبل و جو به ٢،٤٨٠ روبل تعیین شده کرده بود.

در صورتی که روسیه به تهدید خود عمل کند شاهد افزایش قیمت غلات در بازار جهانی خواهیم بود، افزایشی که بیش از همه شامل گندم می شود. روسیه و اوکراین دو کشور تامین کننده غلات در دنیا محسوب می شوند و با توجه به اینکه روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان گندم در جهان محسوب می شود، این اقدام می تواند رشد قیمت غلات و بخصوص گندم را در بازار جهانی به همراه داشته باشد.