به گزارش اکوایران، ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر می‌گوید کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، بلغارستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، افغانستان و پاکستان از مقاصد برتر صادرات از این استان بودند.

لیلی اورنگی در نشست خبری امروز (24 خرداد) درباره میزان واردات گمرکات این استان در دو ماه ابتدایی امسال گفت: میزان کل واردات از سه گمرک سهلان، تبریز و جلفا ۶٧ هزار تن با ارزش ٢١٣ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی رشد ١٧ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ١٠ درصدی داشته است. 

او توضیح داد: کشورهای ترکیه، امارات، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، آذربایجان، بلژیک و روسیه از مبادی برتر واردات بوده‌اند. همچنین ٨٠ درصد صادرات استان به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان انجام شده و ٢۵ درصد از مجموع صادرات محصولات فولادی بوده است. 

در ادامه این نشست، ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی از افزایش 400 درصدی میزان صادرات به روسیه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. 

وضعیت ارتباط گمرکی با کشورهای آذربایجان و ترکیه و تردد کامیون‌ها بین دو کشور، موضوعی بود که در این نشست مطرح شد و اورنگی در باره وضعیت این ارتباط توضیح داد که در حال حاضر تردد ناوگان باری بین گمرکات دو کشور ایران و آذربایجان روان و عادی است و مشکلی وجود ندارد.

او در ادامه گفت: در دو ماه ابتدایی سال ٨ هزار تن کالا به ارزش ٧ میلیون دلار به کشور آذربایجان صادر شده که هم از لحاظ وزنی و هم از نظر ارزشی رشد یک درصدی داشته است.

این مقام گمرکی ادامه داد: در مقطعی گمرک ترکیه در حال تغییر زیرساخت‌ها بود که این عملیات عمرانی دو سال زمان ‌برد و امکان تردد کامیون از گمرک بازرگان از سمت ایران به ترکیه وجود نداشت؛ از این رو این حجم از بار به سمت گمرکات آذربایجان شرقی هدایت شد و برای اینکه مشکلی برای افزایش ترددهای ایجاد نشود، علمیات گمرکی را به صورت ٢۴ ساعته و بدون تعطیلی انجام دادیم و ترافیک به دلیل افزایش حجم کامیون‌های باری بود.