به گزارش اکوایران، «شرط روسیه برای بازگشت به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی»، «کشته شدن چهار نظامی در مرز مصر و اسرائیل»، «ابراز علاقه عربستان به گسترش همکاری با گروه بریکس»، «وقوع مرگبارترین حادثه ریلی سال‌های اخیر در هند»، «هشدار باکو به شهروندان درباره سفر به ایران»، «ادعای روزنامه اسرائیلی درباره اهداف سیاست خارجی بایدن» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

شرط روسیه برای بازگشت به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی

روسیه روز شنبه ۳ ژوئن از آمریکا خواست که دست از تهدید در مورد فروپاشی توافق‌های کنترل تسلیحات بردارد و تاکید کرد که مسکو تنها در صورتی به اجرای معاهده «استارت نو» بازمی‌گردد که واشنگتن، «موضع خصمانه» خود را عوض کند. «استارت نو» در سال ۲۰۱۰ در پراگ از طرف روسای‌جمهوری وقت دو کشور،‌ باراک اوباما و دیمیتری مدودف، امضا شد و هدف از امضای آن، کاهش تسلیحات هسته‌ای عنوان شده است.

روسیه و آمریکا با اختلاف بسیار از سایر کشورها دو قدرت برتر هسته‌ای جهان‌اند. از ده‌ها سال پیش، رهبران شوروی و آمریکا توافق‌هایی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای و غیرهسته‌ای داشتند، اما در سال‌های اخیر، بسیاری از این توافق‌ها به محاق رفته‌اند. مسکو و واشنگتن  هر دو در این زمینه ابراز تاسف کرده‌اند.

در پی حمله سال گذشته روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «استارت نو» را به حالت تعلیق درمی‌‌آورد. این معاهده، شمار کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی دو کشور را محدود می‌کرد.

کشته شدن چهار نظامی در مرز مصر و اسرائیل

ارتش اسرائیل می‌گوید در اثر شلیک یک مرد مسلح در نزدیکی مرز با مصر ۳ سرباز اسرائیلی کشته و چندین نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

پس از آن که این سربازان به تماس‌ها در محل پست نگهبانی خود پاسخ ندادند، نیروهای دیگر ارتش برای بررسی وضعیت به منطقه اعزام که با جنازه دو سرباز زن و مرد رو به رو شدند. جسد سومین سرباز و همچنین عامل این حمله که گفته می‌شود در اثر این درگیری‌ها کشته شده ساعاتی بعد در همان محدوده پیدا شد. 

ارتش اسرائیل ابتدا مدعی شد که عامل این حمله یک مامور پلیس مصری بوده است. این حادثه ساعاتی پس از خنثی شدن یک عملیات قاچاق مواد مخدر در مرز اسرائیل و مصر رخ داد. 

سرهنگ ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل، در این خصوص گفت: «یک محموله مواد مخدر به ارزش ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شِکِل معادل حدود ۴۰۰ هزار دلار پس از آن که یک نفر قصد داشت با نردبان از حصار مرزی اسرائیل و مصر عبور کند، کشف و ضبط شد.»

ارتش اسرائیل و مصر عصر شنبه تایید کردند که مهاجم کشته شده یکی از نیروهای امنیتی مصر بوده است. هنوز جزئیات بیشتری در خصوص چرایی و چگونگی رخدادی این تیراندازی و کشته شدن نیروهای امنیتی دو کشور منتشر نشده است.

ابراز علاقه عربستان به گسترش همکاری با گروه بریکس

وزیر امور خارجه عربستان در اجلاس گروه بریکس بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری‌های آینده با گروه «بریکس» با هدف تامین منافع مشترک تاکید کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست وزیران اعضای «بریکس» در کیپ تاون جمهوری آفریقای جنوبی بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری‌های آینده با گروه «بریکس» با هدف تامین منافع مشترک و دستیابی به رفاه برای همه تاکید کرد.

بن فرحان در نشست وزیران کشور‌های بریکس که با شعار «مشارکت برای رشد شتابان، توسعه پایدار و تکثرگرایی فراگیر» برگزار شد، تاکید کرد که عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری گروه بریکس در خاورمیانه است.

وی در ادامه افزود که عربستان دارای ارزش‌های اساسی مشترک با کشور‌های بریکس است و آن اعتقاد بر این است که روابط بین دولت‌ها بر اساس اصول احترام به حاکمیت، عدم مداخله، پایبندی به حقوق بین‌الملل، وجود چارچوب‌های چند جانبه و اقدام جمعی به عنوان نقاط مرجع برای رویارویی با چالش‌های مشترک است.

وقوع مرگبارترین حادثه ریلی سال‌های اخیر در هند

در پی تصادف دو قطار مسافربری در هند در ایالت اودیشایِ این کشور ۲۸۸ نفر کشته و ۹۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. تعداد تلفات و مصدومان بالا، این حادثه را به یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در بیش از دو دهه اخیر تبدیل کرد.

خبرگزاری فرانسه، بعد از ظهر شنبه به نقل از یک مقام امدادی از پایان عملیات نجات خبر داد و گزارش کرد که تمامی اجساد و مسافران مجروح از داخل واگن‌های قطار و اطراف محل رخداد حادثه خارج شده‌اند. 

پرادیپ ینا، وزیر ارشد این ایالت در حساب توییتر خود نوشت که عملیات امداد با گسیل شدن بیش از ۲۰۰ آمبولانس به محل حادثه در منطقه بالاسوره اودیشا انجام شده‌ و ۱۰۰ پزشک اضافی به ۸۰ پزشکی که در محل حادثه حاضر بودند اضافه شده بودند تا به یاری مصدومان این حادثه مرگبار بشتابند. 

این حادثه جمعه شب رخ داد و تصاویر ویدیویی صبح شنبه نشان می‌داد که مقام‌های پلیس اجساد پوشیده با پارچه‌های سفید را به خارج از خطوط راه‌آهن منتقل می‌کنند. 

هشدار باکو به شهروندان درباره سفر به ایران

جمهوری آذربایجان با صدور هشدار سفر به شهروندان خود توصیه کرد در سفر به ایران احتیاط کنند و فقط در صورت لزوم سفر کنند.

 باکو در هشدار مذکور در اشاره به حادثه حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ژانویه که با انگیزه شخصی انجام شد، آن را بار دیگر «اقدام تروریستی» خواند و همچنین با اشاره به محدود شدن نمایندگی دیپلماتیک این کشور در ایران (تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در پی این حمله)، به شهروندانش توصیه کرد در صورت لزوم سفر به ایران، محتاط باشند.

ادعای روزنامه اسرائیلی درباره اهداف سیاست خارجی بایدن

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت نوشت: مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران با میانجیگری عمان و قطر که به دلایل اقتصادی علاقه‌مند به دستیابی به توافق هسته‌ای جدید هستند، در اسرائیل با نگرانی دنبال می‌شود. این گفتگو‌ها به طور واضحی منافعی برای دولت امریکا دارد و آن این است که تا پیش از آغاز انتخابات، دو دستاورد در سیاست خارجی داشته باشد. یکی توافق هسته‌ای جدید با ایران است که امتیازی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز محسوب می‌شود و دیگری، توافق صلح با عربستان سعودی به عنوان امتیاز به اسرائیل.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: «ارزیابی‌ها در اسرائیل این است که آمریکا در حال پیگیری رسیدن به یک توافق موقت با ایران است. این توافق موقت، به عنوان یک گام میانی قبل از دستیابی به توافق کاملی است که جایگزین برجام خواهد بود.»

این گزارش می‌افزاید: «اسرائیل نگران است که دولت آمریکا تلاش کند توافق هسته‌ای با ایران را با توافق عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی پیوند بزند تا جام زهر را برای اسرائیل شیرین کند. آمریکایی‌ها خواهند گفت که عربستان سعودی بدون توافق با ایران نمی‌تواند وارد عادی سازی روابط با اسرائیل شود و این می‌تواند اسرائیل را در یک دوراهی پیچیده قرار دهد.»