به گزارش اکوایران، روز گذشته نمایندگان مجلس به محمدعلی نیکبخت برای کسب کرسی وزارت جهادکشاورزی اعتماد کردند. در جلسه رای اعتماد نیکبخت همچون سلف خود با وعده های عجیب از تحقق خودکفایی در همه ارکان ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید را وعده داد. این درحالی است که طبق گفته کارشناسان با وجود تشدید خشکسالی در کشور و نیز کوچک شدن سفره آبخوان‌ها تقریبا غیر ممکن است.

داود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این باره می‌گوید: خودکفایی در تولید غذا به تنهایی و با این روش‌ها و سیاست‌ها ممکن نمی‌شود و مساله این است که در این سا‌ل‌ها الفبای کار کشاورزی فراموش شده است.

او با اشاره به اینکه، مسایل سهل و ممتنعی وجود دارد که باید اصلاح شود تا بخش کشاورزی در مسیر رشد قرار گیرد، افزود: مساله مهم، کمبود آب بوده و کشور علاوه بر خشکسالی با کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی نیز مواجه است. در شرایطی که سوخت و برق ارزان است، افراد به راحتی یک پمپ آب خریداری کرده و منابع آبی را به تاراج می‌برند و تبعات آن در بی‌آبی، کاهش منابع زیرزمینی و فرونشست زمین بروز می‌کند.

رنگی قیمت‌گذاری دستوری در بخش کشاورزی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های فعالان این بخش برشمرد و گفت: آنچه به عنوان قیمت‌گذاری دستوری شاهد هستیم به مانعی در برابر توسعه بخش کشاورزی و البته سایر بخش‌ها تبدیل شده است. نرخ‌گذاری دولتی روی همه کالاها اعم از گندم، مرغ و شیر به سمت و سویی پیش رفته که برای تولیدکننده رضاتبخش نبوده و همین مساله الگوی تولید را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع قیمت‌ها، بخش کشاورزی را از جذابیت خالی کرده و سرمایه‌گذاری در این بخش با کاهش چشمگیری مواجه شده است. به تعبیر دیگر، افراد نخبه و خبره و سرمایه‌های بزرگ به جز برخی استثنائات، وارد این بخش نمی‌شوند.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به نقل از اتاق ایران افزود: دانش در بخش کشاورزی به شدت ضعیف بوده و همچنین خرد شدن زمین‌ها، عارضه بسیار بزرگ دیگری است که مانع خودکفایی می‌شود. بنابراین تا زمانی که این مسایل اساسی برطرف نشود، نمی‌توان به رونق این بخش امید چندانی داشت.