به گزارش اکوایران؛ نرگس باقری زمردی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در بخشنامه‌ای به گمرک ایران موضوع ترخیص و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی را ابلاغ کرد؛ در این نامه آمده است  با توجه به تبصره ۲ بند ۶ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر ترخیص یا صادرات کالا با توجه به انقضا، تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی ترخیص و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی مجاز شد.

براساس این دستور‌العمل «اقلام موضوع ثبت سفارشاتی که در زمان اعتبار کارت بازرگانی دارای کد ساتا بوده و بارنامه آنها در زمان اعتبار ثبت سفارش صادر شده و با در زمان اعتبار ثبت سفارش کالای آنها دارای قبض انبار معتبر از اماکن گمرکی است، علیرغم ابطال، انقضا و یا تعلیق کارت بازرگانی با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه قابل ترخیص خواهد بود».

از سوی دیگر «صادرات اقلامی که کارت بازرگانی صاحب کالا به هر دلیلی ابطال، تعلیق یا منقضی شده و در زمان اعتبار کارت بازرگانی دارای یکی از شرایط قیده شده در ماده ۱۱ مکرر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشد، با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است». با توجه به دستورالعمل جدید مشکل برخی از صادرکنندگان که با مشکل ابطال کارت بازرگانی و یا انقضای کارت روبرو هستند برطرف خواهد شد.

 

62647004